Beskrivning av Inköpsprocessen - maxahemsidan
646
post-template-default,single,single-post,postid-646,single-format-standard,bridge-core-3.1.4,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,transparent_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.3,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.5,vc_responsive

Beskrivning av Inköpsprocessen

Lästid 1 min

Hur människor köper produkter och tjänster varierar beroende på om det är privata beslut eller beslut utifrån en roll i en organisation. Man brukar säga att när det gäller privata inköp finns det med mer känslor än när det sker utifrån en roll i en organisation. En organisation är mer ”objektiv” i sina beslut, såklart! Annars skulle man inte ha kvar jobbet! Men visst känslor påverkar beslut även på arbetet!

Oavsett det finns en process för hur människor tar inköpsbeslut som används mer eller mindre beroende på beslutets komplexitet.

Det kan handla om en liten investering eller stor. Ju större beslut desto fler kommer att tycka till och det vore konstigt annars. Spelar ingen roll om det gäller en personlig investering eller en som beslutas om på arbetet.

Det betyder att flera är med och beslutar och alla skall påverkas. Också att beslutsprocessen blir längre ju fler som blir inblandade. Är det ett större beslut är det fler som påverkas av beslutet och då är det så klart extra viktigt att det blir rätt beslut.

Och för den som får fördelen av att leverera så ökar möjligheten till fortsatta affärer ju större investering då inköpet har mer djupgående konsekvenser för köparen.

Oerhört viktigt och en stor fördel är att kunna köparens verksamhet och att vara medveten om att köparen utvärderar alternativ och inte ta något för givet. Alla normala människor eller företag utvärderar alternativ om de inte är bundna!