Lästid 5 min
Dagens hemsidor har förändrats jämfört med de som skapades för tre år sedan. Teknikutvecklingen kombinerat med klokare konsumenter har gjort det svårare att sälja för de verksamheter som fastnat i den mer traditionella marknadsföringen
Till exempel visar en Studie (borttagen 8 jan 2019) att konsumenter innan de plockar upp telefonen för att prata med en säljare redan har passerat 57 % av inköpsprocessen. Så alla verksamheter måste börja uppmärksamma hur inköpsprocessen har förändrats.
Vad betyder det i praktiken? Detta betyder att vi måste bli auktoriteten inom vårt område och tillhandahålla relevant, nyttig information för att tillgodose intressenter och guida de till att bli kunder och evangelister. Om inte så finns risken att konkurrenterna vinner.
Många verksamheter fångas i “utseendet” av en hemsidas design eller nya design men uppmärksammar inte att hemsidan måste vara “anpassad efter besökaren och besökarens inköpsprocess.” För att detta skall uppnås måste man säkerställa att hemsidans design uppfyller dessa 8 steg. Uppfyller hemsidan de 8 stegen är hemsidan ”anpassad”.
1) Vem pratar din hemsida till?
Allt för många gånger är detta den första undergången för en hemsida. Det finns ingen hänsyn tagen till “vem” hemsidan faktiskt skall prata med. Om du till exempel skickar ut ett riktat email, tänker du på vem som är mottagaren. Samma sak om du annonserar. Då tänker du till exempel på vilken demografi du skall nå. Men många hemsidor fastnar i att prata om ”vad” och definierar inte tydligt de faktiska människor som är intresserade av produkten, tjänsten eller företaget.
Grundläggande startpunkter är köparnas personer och målmarknadssegment. Om du inte har köparnas personer kan du hämta en mall för det här. Gratis mall för att skapa besökares personer.
Vilka är köparnas personer och din målmarknad som du försöker nå via din hemsida? När du väl skisserat på vilka de är, bara då kan du börja med att skapa budskap, sidor och innehåll för de.
(Notera: Säkerställ också att du tänkt efter var de är i inköpsprocessen. Det kommer mer om det under punkt tre.)
2) Vilket innehåll behövs för att bli tänkt ledare på marknaden?
Oddsen är att du har konkurrenter på din marknad. Så när du omstrukturerar din hemsida är det viktigt att du är uppmärksam på frekvensen och kvaliteten på innehållet som produceras av dina konkurrenter. Detta betyder inte att man kopierar (eller stjäl) innehåll. Men för att kunna bli en tänkt ledare måste du säkerställa att du hittas av kunden. Och att din hemsida når igenom ”bruset” i din bransch vilket betyder att tillhandahålla rätt innehåll till rätt människor i rätt tid. Det betyder inte att du fattar beslut baserade enbart på konkurrensen, men det betyder att du känner pulsen på vad branschen säger och vad kunder letar efter.
3) Bygg hemsidan för de som håller på att Lära sig, Samla information och Köpare
Alt för ofta går marknadsförare direkt på ”knock”. Det typiska är att endast Inkludera CTAs (calls-to-action) som är för intressenter redo att köpa nu (t ex ”Köp nu”, ”Ring idag” eller ”Beställ här”). Genom att modifiera din hemsida så den har en balans mellan innehåll, CTAs och lead generering möjligheter för varje steg I inköpspro
“Inbound” marknadsförare refererar ofta till steg I inköpsprocessen som:
- Början av tratten
- Mitten av tratten
- Slutet av tratten
Dessa processer brukar också beskrivas som Samlar information, Utvärderar alternativ och Skall köpa. Finns ingen universalregel här utan det viktiga är metodiken.
- Ett exempel på samla information är någon som söker via Google på “bästa småbilen”.
- Ett exempel på utvärderar alternativ är någon som söker via Google på ”recensioner småbilar.”
- Ett exempel på skall köpa är någon som söker på Google på “Nissan Micra till salu”.
Tänk på vilket innehåll du har skapat på hemsidan som hjälper den som samlar information varför det finns ett behov av din produkt eller tjänst. Fundera på vilka smärtpunkter innehållet adresserar. Sen fundera på möjligheter att utveckla dina intressenter så de rör sig mot Utvärderar alternativ och sedan Skall köpa stadiet. Gör detta för varje produkt/tjänst! För varje del av processen finns det möjligheter att konvertera leads med verktyg från “inbound” verktygslådan som eböcker, guider, webinar, videos, mm.
4) Avsluta med SEO, men starta inte med det.
Säkerställ först att varje sida har sitt eget syfte och sammanhang. Sen när du skapat rätt innehåll för köparens person, titta efter om det finns möjligheter att på ett naturligt sätt optimera text, URL, titel, etc med nyckelord som du av erfarenhet vet att marknaden letar efter. Var säker på vad de som samlar information, utvärderar alternativ eller skall köpa söker på eller var så säker du kan, chansa inte. I korthet skall SEO vara en lösning för läsaren inte sökmotorer.
5) Säkerställ att du pratar om “varför” mer än “vad”.
Ofta när en hemsida skall förändras är det vanligt att 90 % av de inblandade pratar om “vad”. Problemet är, om du pratar om till exempel blåa knappar/ikoner och röda knappar/ikoner (som konkurrenterna), är det ett vanligtvis ett stort segment av dina besökare som fortfarande är inne i inlärningsfasen om hur dessa knappar/ikoner kan hjälpa de lösa sitt problem och om det kommer bli ett bra köp.
Om hemsidan startar med “varför” så kommer det att vara mycket enklare att förmedla värdet av dina knappar/ikoner till besökaren. Och om du formulerar “varför” på ett bra sätt kommer också chansen att öka till en känslomässig koppling med intressenterna. Försök att nå de på en känslomässig nivå. Simon Sinek gör ett superjobb med att förklara detta TED pratar om ”the Power of Why.”
Om hemsidan kopplar ihop punkterna mellan ”Varför behöver jag denna produkt”? och ”Denna produkt kommer hjälpa mig ta över världen”, är du på vägen att inte bara tillgodose nya besökare men också förtjusa sälj med enkel försäljning! Och är inte det vad en affärsdrivande hemsida skall göra?
6) Skapa idiot-säker navigering.
Människor är inte idioter och rubriken är inte menad att förnärma någon, men fundera på din hemsidas surfingbeteende. Om du är som de flesta människor börjar du med en Google sökning. Sen väljer du ett av sökträff alternativen på förstasidan. Om inte den destinationen visar det du är ute efter relativt snabbt är du tillbaka på Google, inte sant?
Idag är de flesta medvetna om att inte använda komplicerade menyer, undermenyer och under-under menyer. Och det gamla mottot har aldrig varit viktigare, dvs att besökaren skall kunna komma åt det de vill med minsta möjliga antal klick. Oavsett navigeringsvy.
Populära sätt att tillhandahålla idiot-säker navigering är:
- Tillhandahålla länkar på sidofotområdena på varje sida för det innehåll du “vill” besökare ska kunna hitta
- Ha en meny som är enkel att förstå och vad nästa steg borde vara
- Inkludera ankartext inuti innehåll för att styra besökaren djupare in på hemsidan
Hitta en bra balans mellan alla tre så är du på god väg att ha en hemsida som är“ idiot-säker”.
7) Använd responsiv design.
Huvudregeln från ett analysperspektiv har varit att om andelen mobila besökare överskrider 20 % bör man ha en mobilversion. Idag får du det automatiskt med responsiv design. Och andelen mobila internetbesökare blir bara fler och fler ju mer smarta telefoner och surfplattor sprids.
En studie genomförd av Adobe fann att användare av surfplattor spenderar 50 % mer än PC användare. Med responsiv design säkerställer du en hemsida som är enkel att läsa och navigera.
8) Gör den anmärkningsvärd.
För att sticka ut jämfört med konkurrenterna så måste du vara anmärkningsvärd. Allt du gör och särskilt hemsidan behöver representera hur anmärkningsvärt ditt företag är. Säkerställ att hemsidan kommunicerar uppdraget, visionen och målen som företaget har. Per definition betyder anmärkningsvärd ”värd uppmärksamhet.” Är ditt företag ”värd uppmärksamhet?” Fundera ut företagets “varför” och säkerställ att det syns på hemsidan.
Om du adresserar dessa åtta punkter när du planerar för hemsidan, är du på god väg att tillgodose din publik – och sälj – med en “inbound” hemsida. Om du bygger företagets hemsida korrekt så kommer du att märka att den inte bara blir ett naturligt säljverktyg för säljarna, utan att varje sida kommer att bli den bästa säljaren som jobbar 24/7. Tänk bara: Hur kan min hemsida börja hjälpa prospekts, leads och kunder? Börja titta efter möjligheter och kom ihåg att testa, analysera och upprepa.