Lästid 3 min
Varför skall dina besökare lita på dig?
Fuskare finns överallt. Inom idrotten som Lance Armstrong (cykel), längdskidåkning, friidrott, osv eller att maten på en vanlig svensk restaurang inte innehåller det man tror. Och så är det, vi lever i en tämligen otrolig tidsålder. Något som såklart är en stor utmaning för marknadsförare som försöker kommunicera värdet av sina produkter.
Så har det alltid varit, men idag år 2014 måste internetanvändare tackla en förbryllande mängd val dagligen. Och då kan förtroende vara en kritisk faktor när det gäller val av hemsidor att bli engagerad i. Särskilt om ditt företag eller organisation är okänt.
Hur bemästrar man skeptiska konsumenter och bygger förtroende. Jo genom att vara trovärdig, transparent, specifik och visa på bevis att du talar sanning. Ett sammanfattande ord är trovärdighetsindikatorer.
Trovärdighetsindikatorer framträder i flera olika former. Här redovisas de vanligaste förekommande.
- Rekommendationer
Dessa kan komma från kunder eller experter inom branschen ifråga. Och att människor som inte är partiska eller har något att tjäna på från din produkt eller tjänst, pratar om hur bra den är hjälper hela ditt erbjudande att bli mycket mer trovärdigt.
- Kundreferenser
Fylligare än rekommendationer då kundreferenser exakt visar hur andra har gynnats av din produkt.
- Via Tryggmärkt eller andra organisationer för tillförlitlighets sigill.
- Tillförlitlighets sigill för kreditkort som Verisign
- Foton på och biografier om ledning eller kundservice medarbetare
- Tydlig och lätt att hitta integritets- och säkerhetspolicy
Så här ser den ut för maxahemsidan
- Pengarna tillbaka garanti
- Press
Rapporter från media är en bra trovärdighetsindikator som är kraftfullare ju mer prestigebetonad nyhetsorganisationen är såklart.
- Sociala media
Web 2.0 vittnesmål har fördelen av att hända frivilligt. Och det ökar trovärdigheten ännu mer. Var dock försiktig med hur du visar upp de. Om du bara tillåter en ström från sociala media kan en översvallande mängd av negativa kommentarer skada dig!
- Branschutmärkelser
Alla älskar en vinnare. Ju mer prestigefyllt pris desto mer trovärdighet skänker det och tvärtom.
- Recensioner
Ge dina kunder en tydlig väg till att säga vad de tycker om dina produkter och inte tycker. Inte bara visar det på värdet av produkterna utan kan också hjälpa till att identifiera och ta bort defekta eller dåliga produkter. Och det ökar trovärdigheten.
- Negativa kommentarer
Det betyder inte att du inte vill ha negativa kommentarer. Om du på ett naturligt och trovärdigt sätt visar på återkoppling från kunder så kommer vissa människor inte att gilla din produkt. Vissa gillar inte det andra gillar. Även om nio av 10 tandläkare rekommenderar Super Antikaries tandkrämen ABC, kommer det alltid vara en 10:e tandläkare som inte gillar tandkrämen…
Vissa människor klagar på din produkt av legitima skäl. Och andra de håller på laget som förlorade, de råkade i gräl med hustrun och när de såg din produkt var den skit utan verklig anledning.
Hur som måste du hantera de transparent och ärligt. Då hjälper du till att öka ditt företags trovärdighet från kundernas synvinkel. Vad säger man, ”You can´t win them all”.
När du infört trovärdighetsindikatorer eller inventerat de ni har och kompletterat. Hur vet ni om de hjälper till att öka konverteringarna. Det vet ni inte men däremot kan ni mäta hur effektiva de är!
- Sätta upp testning av innehållet med hjälp av Google Analytics för att testa versioner av sidor med och utan trovärdighetsindikatorer.
- Mäta om det sker en ökning av värdet på sidan med hjälp av Google Analytics efter det att du infört trovärdighetsindikator på just den sidan.
- Prata med kundservice medarbetarna och kunder för att få återkoppling på trovärdighetsindikatorerna. Och idéer på ytterligare indikatorer som också kan vara effektiva på din hemsida.
- Dokumentera tillsättandet av indikatorer via annoteringar i Google Analytics och därefter kontrollera konverteringsgrader och andra mätetal. Säkerställ att du testar olika typer av trovärdighetsindikatorer på startsidan, orderbekräftelsesidan och andra sidor på hemsidan.
Avslutningsvis vill jag säga att det är en sak att säga att datorn du säljer är ”snabb”. Och att det är en annan att förklara exakt hur lång tid det tar för datorn att utföra olika saker (enligt oberoende tredje-part riktvärden). Även om datorn är snabb så är snabb en relativ term. Det kommer alltid finnas människor som inte håller med.
Det för oss till slutet av detta inlägg. Rubriken var inte ”Ett enkelt sätt att få dina kunder att köpa massor genom att tro mer på dig”. Jag lovade dig 12 indikatorer för att öka din marknadsförings trovärdighet och förhoppningsvis har jag levererat!
Om inte lämna en kommentar, det är helt ok….även om du är den ”10:e tandläkartypen”!