Använd Omslagsbilden på Facebook för Att Förstärka Ditt Budskap - maxahemsidan
1555
post-template-default,single,single-post,postid-1555,single-format-standard,bridge-core-3.3.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,transparent_content,qode-smooth-scroll-enabled,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.8.3,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-8.0,vc_responsive

Använd Omslagsbilden på Facebook för Att Förstärka Ditt Budskap

Lästid 3 min

Du har säkert redan tänkt på att omslagsbilden du har på Facebook visuellt pratar med dina vänner eller de som följer ditt företag. Men har du tänkt på att du kan använda omslagsbilden för olika syften? Som att lyfta fram ett evenemang, tävling, lansering, högtid och så vidare. Detta inlägg beskriver olika taktiker för just det.Featimage

Finns flera sätt att skapa omslagsbilder. För att det ska bli rätt är det viktigt att bilderna har rätt storlek och upplösning. Klicka på bilden till höger och hämta en enkel Powerpointmall som Hubspot tagit fram. Att köpa mallar kan också vara ett sätt.

Men det viktigaste är såklart budskapet och bilden. Här finns många olika sätt att använda omslagsbilden. Nedan återger jag vad Richard Larson, bloggare och Brand Manager på GoPromotional.com skriver om omslagbilden på Facebook och marknadsbudskapet.

Förutom att förstärka marknadsbudskapet så bidrar variering av omslagsbild till känslan av att Facebook sidan lever eller förstärker den känslan.

 

Lyft Fram En Helg Eller Årstid

Här är två exempel på hur du kan använda en årstid, helg eller högtid för att marknadsföra ditt varumärke. Visst det är enkelt att komma ihåg de stora högtiderna som midsommar och jul. Men kan du komma ihåg att använda alla helger och högtider för att anropa känslor är det ännu bättre.

Bild 1

Australia Zoo Facebook Omslagsbild

 

Bild 2

Sears Facebook Omslagsbild

 

Fira Milstolpar I Företagets Utveckling

Det här är ett bra sätt att sprida marknadsbudskapet bland besökare och följare. Till exempel är ett perfekt tillfälle när företaget når en milstolpe i antal besökare. Som Betty Crocker nedan. Eller Universal Studios med en omslagsbild som ger en nostalgisk känsla med över 100 år av filmproduktion. Båda fungerar bra för de engagerar och skapar känsla.

Bild 3 Betty Crocker Facebook Omslagsbild

 

Bild 4

Universal Movie Studios Facebook Omslagsbild

 

Marknadsför Hashtags

Som företagen Dominos Pizza och HGTV nedan. Att marknadsföra hashtags är effektivt då det uppmanar till engagemang. Samtidigt hjälper hashtags till att spåra engagemanget genom olika sociala media som Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn och så vidare.

Bild 5

Dominos Pizza Facebook Omslagsbild

Bild 6

HGTV Facebook Omslagsbild

 

Integrera I Kampanjer

Nedan ser du exempel från Budweiser. Omslagsbilden är en petition om att premiärdagen för basket skall bli en helgdag. Budweiser har integrerat en petition i sin annonskampanj. Sedan Chevrolets annonskampanj för Värld Cancer Dagen.

Om du har en kampanj som omfattar hela landet är det viktigt att den även knyts till Facebook sidan så målgruppen ser en kontinuitet och får samma budskap.

Bild 7

Budweiser Facebook Omslagsbild

Bild 8

Chevrolet Facebook Omslagsbild

 

Marknadsför Speciella Evenemang

Facebook är perfekt för att marknadsföra evenemang. Viktigt att hålla efter och byta bild om du gör det regelbundet och också visar datum. En föråldrad omslagsbild reflekterar dåligt mot dig eller marknadsavdelningen, rentav pinsamt.

Bild 9

The Museum of Science and Discovery Facebook Omslagsbild

Bild 10

National Geographic Channel Facebook Omslagsbild

 

Lyft Fram Försäljning

Du kan till exempel erbjuda speciella rabatter eller värdecheckar till Facebook följare. Detta driver inte bara försäljning utan fler gilla och ökat Facebook engagemang.

Bild 11

 Dominos Facebook Omslagsbild

Bild 12

Harvey Norman Facebook Omslagsbild

 

Marknadsför Tävlingar

Facebook uppdaterade för drygt ett år sedan sin policy gällande omslagsbilder. Sedan dess är det tillåtet att i omslagsbilden ha med:

  • CTA som ”köp nu” eller ”delta nu”.
  • Pris- och köpinformation som rabatter, etc.
  • Länkar till din hemsida, epostadresser eller annan kontaktinformation.
  • Referenser till ”gilla” och ”dela” funktioner på Facebook med pilar som pekar mot dem.

Alltså har det blivit enklare att till exempel integrera tävlingar och presentartiklar i omslagsbilder som kommunicerar kampanjer.

Eggo Waffles och Coca Cola är bra exempel på tävlingar som driver trafik och i slutändan försäljning.

Bild 13

 Eggo Facebook Omslagsbild

Bild 14

Coca Cola Facebook Omslagsbild

 

Förstärk Marknadsbudskapet

Det ideala är att varje omslagsbild du använder på Facebook kommunicerar ditt varumärke. Dock kommunicerar vissa omslagsbilder bättre än andra.

Dove´s omslagbild nedan utnyttjar också en hashtag och har med medlemmar i bilden. Och Conscious Box förstärker sitt budskap om rena och hälsosamma ingredienser.

Bild 15

Dove Facebook Omslagsbild

Bild 16

Conscious Box Facebook Omslagsbild

 

Marknadsför Engagemang

En enkel CTA som exemplet Hungry Girl nedan visar, ökar engagemanget och driver trafik till deras hemsida. Ett annat exempel är Bark Box. Anställ en ”veckans följare” eller i deras fall ”veckans valp”. En tävling där följare kan skicka in bilder med möjlighet att bli vald som ”veckans valp”.

Bild 17

 Hungry Girl Facebook Omslagsbild

Bild 18

Bark Box Facebook Omslagsbild

 

Lansera Nya Produkter Eller Ny Butik

Pepsi trummar ut budskapet om sin nya storlek på burken i alla kanaler. Då verkar det vettigt att det också syns på Facebook sidan. Whole Foods har dessutom med en hashtag för att driva kampanjen tvärs över sociala kanaler.

Bild 19

 Pepsi Facebook Omslagsbild

Bild 20

Whole Food Facebook Omslagsbild

Som du ser finns det flera olika sätt du kan marknadsföra ditt varumärke via omslagsbilden på Facebook. Med resultatet ökat engagemang hos din målgrupp, mer trafik till hemsidan och ökad försäljning!