13 apr Använd Omslagsbilden på Facebook för Att Förstärka Ditt Budskap
Lästid 3 min
Du har säkert redan tänkt på att omslagsbilden du har på Facebook visuellt pratar med dina vänner eller de som följer ditt företag. Men har du tänkt på att du kan använda omslagsbilden för olika syften? Som att lyfta fram ett evenemang, tävling, lansering, högtid och så vidare. Detta inlägg beskriver olika taktiker för just det.
Finns flera sätt att skapa omslagsbilder. För att det ska bli rätt är det viktigt att bilderna har rätt storlek och upplösning. Klicka på bilden till höger och hämta en enkel Powerpointmall som Hubspot tagit fram. Att köpa mallar kan också vara ett sätt.
Men det viktigaste är såklart budskapet och bilden. Här finns många olika sätt att använda omslagsbilden. Nedan återger jag vad Richard Larson, bloggare och Brand Manager på GoPromotional.com skriver om omslagbilden på Facebook och marknadsbudskapet.
Förutom att förstärka marknadsbudskapet så bidrar variering av omslagsbild till känslan av att Facebook sidan lever eller förstärker den känslan.
Lyft Fram En Helg Eller Årstid
Här är två exempel på hur du kan använda en årstid, helg eller högtid för att marknadsföra ditt varumärke. Visst det är enkelt att komma ihåg de stora högtiderna som midsommar och jul. Men kan du komma ihåg att använda alla helger och högtider för att anropa känslor är det ännu bättre.
Australia Zoo Facebook Omslagsbild
Sears Facebook Omslagsbild
Fira Milstolpar I Företagets Utveckling
Det här är ett bra sätt att sprida marknadsbudskapet bland besökare och följare. Till exempel är ett perfekt tillfälle när företaget når en milstolpe i antal besökare. Som Betty Crocker nedan. Eller Universal Studios med en omslagsbild som ger en nostalgisk känsla med över 100 år av filmproduktion. Båda fungerar bra för de engagerar och skapar känsla.
Betty Crocker Facebook Omslagsbild
Universal Movie Studios Facebook Omslagsbild
Marknadsför Hashtags
Som företagen Dominos Pizza och HGTV nedan. Att marknadsföra hashtags är effektivt då det uppmanar till engagemang. Samtidigt hjälper hashtags till att spåra engagemanget genom olika sociala media som Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn och så vidare.
Dominos Pizza Facebook Omslagsbild
HGTV Facebook Omslagsbild
Integrera I Kampanjer
Nedan ser du exempel från Budweiser. Omslagsbilden är en petition om att premiärdagen för basket skall bli en helgdag. Budweiser har integrerat en petition i sin annonskampanj. Sedan Chevrolets annonskampanj för Värld Cancer Dagen.
Om du har en kampanj som omfattar hela landet är det viktigt att den även knyts till Facebook sidan så målgruppen ser en kontinuitet och får samma budskap.
Budweiser Facebook Omslagsbild
Chevrolet Facebook Omslagsbild
Marknadsför Speciella Evenemang
Facebook är perfekt för att marknadsföra evenemang. Viktigt att hålla efter och byta bild om du gör det regelbundet och också visar datum. En föråldrad omslagsbild reflekterar dåligt mot dig eller marknadsavdelningen, rentav pinsamt.
The Museum of Science and Discovery Facebook Omslagsbild
National Geographic Channel Facebook Omslagsbild
Lyft Fram Försäljning
Du kan till exempel erbjuda speciella rabatter eller värdecheckar till Facebook följare. Detta driver inte bara försäljning utan fler gilla och ökat Facebook engagemang.
Dominos Facebook Omslagsbild
Harvey Norman Facebook Omslagsbild
Marknadsför Tävlingar
Facebook uppdaterade för drygt ett år sedan sin policy gällande omslagsbilder. Sedan dess är det tillåtet att i omslagsbilden ha med:
- CTA som ”köp nu” eller ”delta nu”.
- Pris- och köpinformation som rabatter, etc.
- Länkar till din hemsida, epostadresser eller annan kontaktinformation.
- Referenser till ”gilla” och ”dela” funktioner på Facebook med pilar som pekar mot dem.
Alltså har det blivit enklare att till exempel integrera tävlingar och presentartiklar i omslagsbilder som kommunicerar kampanjer.
Eggo Waffles och Coca Cola är bra exempel på tävlingar som driver trafik och i slutändan försäljning.
Eggo Facebook Omslagsbild
Coca Cola Facebook Omslagsbild
Förstärk Marknadsbudskapet
Det ideala är att varje omslagsbild du använder på Facebook kommunicerar ditt varumärke. Dock kommunicerar vissa omslagsbilder bättre än andra.
Dove´s omslagbild nedan utnyttjar också en hashtag och har med medlemmar i bilden. Och Conscious Box förstärker sitt budskap om rena och hälsosamma ingredienser.
Dove Facebook Omslagsbild
Conscious Box Facebook Omslagsbild
Marknadsför Engagemang
En enkel CTA som exemplet Hungry Girl nedan visar, ökar engagemanget och driver trafik till deras hemsida. Ett annat exempel är Bark Box. Anställ en ”veckans följare” eller i deras fall ”veckans valp”. En tävling där följare kan skicka in bilder med möjlighet att bli vald som ”veckans valp”.
Hungry Girl Facebook Omslagsbild
Bark Box Facebook Omslagsbild
Lansera Nya Produkter Eller Ny Butik
Pepsi trummar ut budskapet om sin nya storlek på burken i alla kanaler. Då verkar det vettigt att det också syns på Facebook sidan. Whole Foods har dessutom med en hashtag för att driva kampanjen tvärs över sociala kanaler.
Pepsi Facebook Omslagsbild
Whole Food Facebook Omslagsbild
Som du ser finns det flera olika sätt du kan marknadsföra ditt varumärke via omslagsbilden på Facebook. Med resultatet ökat engagemang hos din målgrupp, mer trafik till hemsidan och ökad försäljning!