Site icon maxahemsidan

Ska Innehållet Vara Långt, Kort Eller Både Och?

Lästid 4 min

Länge har det ansetts som standard att blogginlägg ska vara runt 500 ord långt. Och i augusti 2013 uppdaterade Google sin algoritm för att markera artiklar med djup i sökresultaten. Förklaringen eller skälet angav Google som att ”upp till 10 % av användares dagliga information behöver vara innehåll som lär ut bredare om ett ämne”. Resultatet är en ökning av antalet inlägg där inlägget innehåller upp till 2 000 ord.

Så vilken längd på innehåll ska du fokusera på? Långt, kort eller kanske en blandning! Och om du blandar, hur ser blandningen ut? Hur stor andel långt respektive kort innehåll? Det är vad detta inlägg handlar om.

Innan du bestämmer dig för hur din filosofi kring detta skall se ut behöver du ta hänsyn till ett antal faktorer. Faktorer som hjälper dig att ta ett beslut.

Kanske en självklarhet men ändå! Vi är nog alla överens om att längden på innehåll inte har ett egenvärde och inte bara är en dålig strategi. För den sakens skull utgår jag från att allt innehåll, kort som långt möter kvalitetskriterier. Alltså är värdefullt, hjälpsamt, underhållande, mm.

Innehåll I Långt Format

Vad är innehåll i långt format? Copyblogger beskriver bra vad som anses vara långt format. Längre innehåll är innehåll som är både tänkvärt och på djupet. Det är väl underbyggt och presenterar vidimerade fakta. Till exempel en essä, broschyr, guide eller ebok. Långt innehåll finns såklart i olika stilar beroende på avsändare. Primärt är långt innehåll konversatorisk, utbildande och informativt. Antalet ord är mellan 2 000 – 2 500 eller cirka 5 sidor långt.

Fördelar med Långt Innehåll

Nackdelar Med Långt Innehåll

Innehåll I Kort Format

Publiken idag på Internet har lite tid. Därför är kort innehåll fortfarande väldigt värdefullt. Samtidigt vet publiken när det är värt att spendera extra tid på att läsa något som är värdefullt. Och det är just det som är dilemmat eller gåtan när det gäller långt kontra kort innehåll.

200 Ord: Vad Google Stämplar Som Tunt Innehåll

Google straffar hemsidor som har tunt innehåll eller sidor fulla med länkar eller text överdoserad med nyckelord för sökmotorer. Om artikeln är under 200 ord kommer sökmotorer troligtvis vara mer kritiska mot innehållet. Därför är tumregeln att artiklar under 300 ord har en sannolikhet att klassas som ”tunt” innehåll.

Oavsett så handlar det om din online närvaro, inte en uppsats i Svenska i 9:an. Bloggare som endast skriver för att få ihop ord kommer få samma resultat som när du skrev den där sammanfattningen om Romeo och Julia och fick ett lågt betyg, i bästa fall.

Det är en skillnad mellan kort format och tunt format. Tunt innehåll är fullt med nyckelord, har låg kvalitet och är omstuvat från andra hemsidor. Kort innehåll är original, koncis och erbjuder värde för läsaren, inte sökmotorer.

Här några exempel där kort innehåll är att föredra:

  1. Specifikt marknadsinnehåll som epost.
  2. Produktbeskrivningar.
  3. Sociala media inlägg.
  4. Videopresentationer som Vine videos.
  5. Podcasts.
  6. Webinarer.
  7. Infografik.

Fördelar Med Kort Innehåll

Nackdelar Med Kort Innehåll

Långt Eller Kort Innehåll: Vilket Ska Du Skapa Mest Av

Självklart som du redan vet ska du ha en mix av långt och kort innehåll. Detta eftersom de tillgodoser olika behov. Frågan gäller snarare hur mixen mellan långt och kort innehåll ska se ut.

Bästa sättet för dig är att utgå från dessa frågor:

1. Var Befinner Sig Verksamheten I Sin Utveckling? 

Om du är en start-up har du troligen inte de resurser som krävs för långt innehåll. Här handlar det om att hitta dragkraft och då kan korta texter vara rätt då de är enklare att dela. Och omvänt en verksamhet som funnits länge borde ha både expertis och resurser för att skapa bra långt innehåll som kan leva länge. Till exempel genom Brand Journalism.

2. Vilken Är Din Personlighet Och Stil?  

Alltså attraherar du publik genom din stil och personlighet snarare än tvärtom, genom att bygga en stil som än anpassad efter publiken. Gör du så är du inte autentisk och det kommer inte att hålla på lång sikt. Egentligen inget konstigt med det!

Som exempel så producerar Seth Godin blogginlägg i korta format. Detta är hans stil. Hur passar det din verksamhets ton och röst? Din personlighet påverkar också beslutet om långt eller kort. Vilket är mest autentiskt och matchar din person?

3. Vad Är Målet Med Innehållet?  

Viktigt är att målen följer med och utvecklas allteftersom verksamheten utvecklas. Men att innehållet du skapar idag möter mål du har idag.

Svaret skiljer sig åt beroende på om du har målet att bli en bäst-säljare jämfört med att bli branschens nyhetsförmedlare och så vidare. Vad vill du uppnå med innehållet? Är det att skapa engagemang, diskussion, status i branschen, trafik, sökmotorrankning, marknadsföring, mm.

4. Vilken Plattform Konsumerar Innehållet? 

Kanske en självklarhet men glöm inte att förutsättningarna är olika för om innehållet konsumeras via en telefon eller dator. Om publiken är på språng eller inte. Till exempel så används traditionellt surfplattor för att läsa eböcker och titta på film medan en stationär enhet kan användas för allt. Och telefonen för kortare innehåll.

5. Vem Är Slutkunden? 

Superviktigt som alltid och som jag återkommer till löpande i olika inlägg. Är det människor som är uttråkade eller bransch proffs eller vad? Vet du inte vem du skriver för har du problem! Längden på innehållet och därigenom dess lockelse är beroende på vilken typ av material som läsare eller kunder föredrar.

6. Vilken Längd Kräver Ämnet?

Om du till exempel skall ta fram en guide för hur du skor om en häst kräver det en längd på innehållet som skiljer sig mot till exempel kändisskvaller.

Om det för en del verksamheter är mest naturligt med långt innehåll eller kort innehåll, är en mix för de flesta av oss det som verkar vettigast. Och hur väljer du då en mix som känns bra?

Ta en titt på nedan tabell och se om du kan få hjälp med att bestämma mixen av långt och kort innehåll!

 

Exit mobile version