Lästid 8 min
Att löpande skapa och marknadsföra innehåll som matchar besökaren och olika steg i inköpsprocessen är en utm
För det första kräver det förändring i tankesättet från en traditionell marknadsförare till en Utgivare.
Lite tillspetsat kan man säga att marknadsförare är tränade att tänka omedelbart resultat (utan att behöva skriva på för ett resultat). Det är därför de gärna spenderar pengar på betalda media. Satsa x och få y i bästa fall.
Men att flytta till en utgivningsmodell innebär att du som marknadsförare måste investera mer i förskott för att komma igång med skapandet av tillgångar i form av innehåll. Innehåll som kommer ha en mycket större påverkan över tid. Till exempel genom att sänka kundanskaffningskostnaden över tid. Jag läste nyligen i ett inlägg från HubSpot att deras blogg genererar 70 % av månatliga leads från inlägg som INTE publicerats den månaden. Detta då innehållet har ett värde under lång tid både för HubSpot och de leads innehållet genererar varje månad!
För det andra kräver det idéer på innehåll! Många idéer och hela tiden nya idéer!
Så hur generar du löpande idéer på innehåll?
Generera Idéer På Innehåll
Det finns flera olika verktyg och som är gratis. Verktygen är perfekta för att ta fram idéer då de hjälper till med att hitta de ord som dina potentiella kunder använder för att hitta ditt företag. Ord som du kan använda för att skapa innehåll som attraherar besökare till din hemsida!
Google Keyword Planner
Vad Är Det?
Google släppte nyligen Keyword Planner som en ersättare till sitt gamla verktyg för nyckelord. Det nya är utformat för att förenkla när du forskar kring nyckelord och planerar kampanjer.
Hur Använder Jag Det?
Keyword Planner kan du använda för att söka efter nyckelord idéer. Skriv in ett nyckelord eller sökfras, URLen på en landningssida och/eller en Adword kategori. Keyword Planner returnerar sedan ett antal nyckelord som är eller kan vara relevanta. Varje nyckelord åtföljs av det genomsnittliga antalet gånger per månad som sökfrasen användes. Samt sökfrasens poäng konkurrensmässigt och den genomsnittliga kostnaden per klick (CPC).
Hur Hjälper Det Mig Att Skapa Innehåll?
Första steget i att skapa innehåll som gör att din hemsida blir hittad är att veta vad din målgrupp söker efter. Verktyget visar varje möjlig kombination av nyckelord som du skriver in. Till exempel som i nedan bild.
Du kan också multiplicera listor med nyckelord i verktyget. Sammantaget ger det obegränsat med möjligheter till blogg titlar.
Google Analytics
Vad Är Det?
Google Analytics är ett webbanalysverktyg som genererar detaljerad statistik om en hemsidas trafik, trafikkällor, besökare och besöksbeteende. Google Analytics mäter också konverteringar och försäljning.
Läs om hur du implementerar Google Analytics!
Hur Använder Jag Det?
Det finns två vyer i Google Analytics där du kan se nyckelord.
- Organiska Nyckelord
Är de nyckelord som besökare klickade på i sökresultatet för att komma till hemsidan. Nyckelordet är också knutet till andra datapunkter. Till exempel kan du se om nyckelordet bidrog till en konvertering, besökslängd, avvisningsfrekvens, mm. Som du vet har det blivit vanligt att det står ”not provided” bland de organiska sökorden vilket enkelt uttryckt betyder att Google plockat bort de.
- SEO Sökfrågor
SEO sökfrågor är nyckelord som Google Analytics importerat från Googles verktyg för Webbansvariga. För att se dessa sökord måste du ha aktiverat Googles verktyg för Webbansvariga och kopplat ihop det med Google Analytics. Eller tvärtom. Här ser du hur du gör!
För att förtydliga så kan man säga att de organiska sökorden tillför besökare till hemsidan. Och SEO sökfrågor är de ord som gör att din hemsida dyker upp i sökresultaten (SERP).
Hur Hjälper Det Mig Att Skapa Innehåll?
Använd både de organiska sökorden och SEO sökfrågorna som guide. Skapa innehåll runt de orden. Det var ju de orden som besökare sökte på innan besökare klickade vidare på din länk i sökresultatet. Eller gjorde så hemsidan dök upp i sökresultatet. Genom att skapa innehåll runt de sökord och fraser som dyker upp i Google Analytics attraherar du ännu fler med samma behov.
Skulle det dyka upp ord som inte har någon som helst relevans med hemsidan betyder det att innehållet inte är optimerat för målgruppen.
Googles Verktyg För Webbansvariga
Vad Är Det?
Googles verktyg för Webbansvariga är ett gratis verktyg som visar hur hemsidan uppfattas genom Googles ögon. Till exempel de mest populära nyckelorden, vilka sidor som har indexerats på hemsidan och vilka länkar som pekar mot hemsidan. Även problem som Google stötte på när Google hämtade din hemsida. Och du kan ge Google ytterligare information om hemsidan som en webbplatskarta eller vilket land som är din hemmamarknad.
Om Google uppfattar hemsidan på rätt sätt så optimerar du hemsidans synlighet.
Hur Använder Jag Det?
- Sökfrågor
Sidan sökfrågor visar de sökfrågor på Google som har returnerat URL:er från din hemsida. Här kan du också se information om de sidor som dök upp oftast i sökresultaten (toppsidorna). Google visar data för de senaste 30 dagarna men du kan ändra datum i kalendervyn uppe till höger.
Kolla den här videon som på 12 minuter jättebra beskriver hur Google tänker och ger tips om hur du skall tänka för att få ut maximalt av Googles sökmotor.
- Innehållssökord
Här har Google listat de som Google tycker viktigaste sökorden när hemsidan genomsöktes. Ju oftare sökordet hittas på sidor desto viktigare. Sidor med relevant innehåll. Och varianter på de som du ser om du klickar på sökorden. När du klickar på sökorden ser du också exempel på sidor där sökorden finns med.
Dessa ord tillsammans med sökfrågorna och hemsidans plats i sökresultaten visar hur Google tolkar innehållet på din hemsida.
Om du hittar oväntade sökord som ”Poker” på den här sidan kan det betyda att hemsidan blivit hackad.
Hur Hjälper Det Mig Att Skapa Innehåll?
Om sökord du förväntar dig skall dyka upp inte gör det kan det bero på att Google inte kunnat genomsöka och indexera. För att undvika fel är det säkrast och bäst att skicka in en webbplatskarta till Google. Och såklart kan det bero på att du uppdaterat hemsidan nyligen och Google inte hunnit med att genomsöka. Slutligen händer det att Google utesluter ord som Google tycker är för vanliga eller standardtexter. Exakt vilka ord skiljer sig åt mellan olika hemsidor.
Dessa ord tillsammans med sökfrågorna och hemsidans plats i sökresultaten visar hur Google tolkar innehållet på din hemsida.
- Granska sökordlistan
Om de sökord du förväntar dig skall finnas med inte finns med kan det bero på två saker. Antingen att din hemsida inte har tillräckligt med användbart innehåll relevant för sökorden ifråga. Eller om det dyker upp oväntade ord som “poker” eller “Viagra”. I det senare fallet är det sannolikt att din hemsida har blivit ”hackad”.
- Jämför Visningar och Klick för att identifiera hur du kan förbättra innehållet
Sen finns det som du säkert vet flera olika sätt att göra innehållet mer övertygande och intressant så att användare klickar på din hemsida i listan med sökresultat. Eftersom hemsidans titel syns i sökresultatet är det viktigt att du säkerställt att titeln är relevant och korrekt samt att du har rätt metabeskrivningstext då Google kan visa den i sökresultaten.
Ett tips här är att sortera på förändring för att se sökfrågor där aktiviteten avsevärt förändrats.
Google Suggest
Vad Är Det?
Google Suggest är ett superenkelt och ofta förbisedd metod för att ta reda på vad människor söker efter.
Hur Använder Jag Det?
Skriv ett av dina sökord som används ofta och skriv det i Google sökfältet. När du börjar skriva så förslår Google varianter på det sökordet. Varianter som baseras på de med högst sökfrekvens.
Hur Hjälper Det Mig Att Skapa Innehåll?
Det här hjälper dig att hitta nya varianter på dina sökord som i sin tur bidrar med nya innehållsrubriker. Innehållsrubriker som garanterar att du blir hittad när människor söker på dem!
Och som extra bonus får du hjälp med förslag på blogginlägg rubriker när du scrollar nedåt i sökresultatet.
UberSuggest
Vad Är Det?
UberSuggest är ett gratis verktyg som föreslår sökord baserat på Google Suggest och andra ”suggest” tjänster.
Hur Använder Jag Det?
Skriv in sökordet i sökrutan, välj språk och källa. Sedan föreslår Ubersuggest massor av ord!
Hur Hjälper Det Mig Att Skapa Innehåll?
Med det här verktyget får du direkt MÅNGA förslag på idéer runt ett särskilt ämne. Jag skrev in ”sociala media” och fick tillbaka 359 förslag!
SEMScoop
Vad Är Det?
SEMScoop fungerar som en sökmotor.
Hur Använder Jag Det?
Du skriver in ett nyckelord eller en sökfras, ställer in sök-parametrarna (språk och plats) och du är igång. Språket och platsinmatningen är mycket viktiga eftersom resultaten varierar utifrån dessa parametrar. Specificera så mycket som möjligt – om inte till exempel lämna tomt. Ja då kommer du bli överväldigad av onödig information och inte kunna använda verktyget korrekt.
SEMScoop har ett gratisabbonemang så du kan testa verktyget.
Hur Hjälper Det Mig Att Skapa Innehåll?
Du får en fullständig översikt över hur ett ord eller en kombination av ord behandlas av en sökmotor. Och alternativa förslag som kan hjälpa dig att flytta fokus när du betonar ditt innehåll.
Videon beskriver hur SEMScoop fungerar.
Använda Sociala Verktyg Och Trender För Idéer På Innehåll
- Google Trender
Google Trender hjälper dig att fokusera på rätt innehåll vid rätt tidpunkt. Också perfekt för att bygga innehåll kring en nyhet eller som det heter ”Newsjacking”!
Google trender hjälper dig att identifiera vilken typ av ämnen som är relevanta för ditt land. Det kan också visa om det förekommer säsongvariationer för ämnen du skriver om. Och vilka sökord som är på uppgång för ett ämne.
- Bottlenose
Bottlenose fungerar som en social sökmotor. Verktyget plockar fram artiklar och uttalanden från sociala plattformar baserat på sökord du skriver in. Här får du hjälp med att identifiera vad som är relevant för dina ämnen och på så sätt hitta bra idéer på innehåll.
Identifiera omedelbart framväxande och viktiga trender som med sannolikhet kommer påverka ditt varumärke.
Ta Fram En Utgivningsplan
För att verkligen kunna agera som en Utgivare och bli bra på det bör du:
- Tänka På Att Skala Om Innehåll Genom Att Ompaketera I Olika Format
Idag kommer de flesta av oss i kontakt med ett varumärke via en mängd olika kanaler. Så när du tar fram innehåll bör du alltid tänka på hur du kan återpublicera det innehållet i olika format och kanaler. Till exempel skulle detta inlägg kunna göras om till en e-bok!
- Säkerställ Att Kvaliteten På Innehållet Alltid Är Hög
Oavsett om du skapar innehåll en gång i veckan eller flera gånger om dagen måste innehållet vara av hög kvalitet för att löna sig på lång sikt.
Ett bra sätt är att skapa en redaktionell checklista. HubSpot har en bra variant du hittar här. En checklista gör att du snabbt kan kontrollera kvaliteten på ett innehåll och hjälpa till att utbilda andra i organisationen om vad som krävs för att publicera innehåll. Om det skall vara värt det!
- Marknadsföra Innehållet på rätt sätt
Gör distributionen av innehållet till en viktig del i planeringsprocessen. För det finns som du vet ett antal olika distributionskanaler beroende på format:
- Blogg (på hemsidan)
- Sociala media
- YouTube
- Slideshare
- Andra bloggar
- Ha med Tweets i mailkonversation
- Andra hemsidor
- Betald distribution
- Någon kanal jag glömt 🙂
Det finns en mängd olika sätt att generera idéer på bra innehåll. Innehåll som publiceras löpande och i olika format i olika kanaler. Sedan krävs tid för genomförande och bara det är en utmaning i sig! Om du inte hinner ring mig!