Lästid 7 min
Oavsett om du håller på att sätta ihop bloggens redaktionella kalender, göra en ny design av hemsidan eller funderar på att genomföra en ”uppfräschning” av innehållet kan Google Analytics hjälpa till. Google Analytics kan hjälpa dig att bättre planera innehållet och fatta beslut baserade på bättre information om var innehåll behövs!
Många använder Google Analytics för att mäta aktivitet på hemsidan. Till exempel hur en besökare tog sig från punkt A till punkt B, vad de läste, tid på sidan, var besökarna kom från och så vidare. Vidare att rapportera om processen att konvertera en besökare till kund. Men Google Analytics kan göra mer än att bara rapportera vad som hänt. Google Analytics kan användas för att informera inför (framtida) beslut om hemsidans planering och utveckling. Som om innehållet du publicerar på hemsidan!
Hur du planerar för innehåll med hjälp av Google Analytics?
Identifiera Ditt Idag Bästa Innehåll
Innan du planerar för nytt innehåll vill du förmodligen veta vad som redan fungerar idag, eller hur? Om det är blogg innehåll, vilket innehåll som delas och producerar mest samspel med publiken? Om det är innehåll på hemsidan, vilka sidor leder till konverteringar och försäljning?
Titta under Beteende > Innehåll och titta på statistiken för sidor. Först rapporten om Alla sidor som visar kompletta data för respektive sida. Där hittar du mätetal som visar det generella engagemanget.
Till exempel kan vi i nedan bild se att sidan ”Upcoming Events” hade en rätt mycket högre trafik jämfört med ”Events” och ”Blog”. Samtidigt är engagemanget ungefär detsamma. Detta kan hjälpa oss identifiera nyckelord som kunder söker efter, nya smärtpunkter att adressera, se hur kunder hittar innehållet och vad de anser är värdefullt.
I rapporten som visar Alla Sidor kan du också se vilka ämnen som dina besökare är mest intresserade av att läsa. Om inlägg som handlar om personliga upplevelser av att rida i Stockholm ger besök som varar i plus fem minuter på hemsidan och inlägg som allmänt handlar om var ridskolor finns ger besök på runt 10 sekunder. Ja då vet du vad din publik är ute efter mest.
Nästa är Målsidor rapporten som visar statistik specifik för vilken sida som var en persons första kontakt med hemsidan. Den här rapporten hjälper dig identifiera var besökare först landar på din hemsida och var hänvisande trafik kommer från för ditt mest populära innehåll.
En hög andel ”Nya Besök” kan indikera att inlägget rankas högt i Googles sökresultat (SERP) och att innehållet innehåller ett nyckelord eller problem som har hög relevans för besökarna. Eller, om du ser att topp målsidorna är innehåll som publicerades för sex månader sedan är det ett tecken på att innehållet håller på att bli ”Evergreen”. Alltså innehåll som din publik alltid kommer att finna användbart och relevant! Här har du chansen att skapa mer liknande innehåll.
I nedan bild har jag tagit Målsidor rapporten från ett kontorshotell. Här kan vi se att betydligt fler landade på rad 3 än rad 6 men att rad 6 har en större andel nya besökare. Kan det vara så att innehållet i rad 6 har mer engagerande nyckelord än innehållet i rad 3. Samtidigt har båda raderna en hög avvisningsfrekvens och besökare stannar längre på rad 3 än rad 6. Detta är en signal till att förbättra innehållet genom att göra det mer engagerande. Och det kan vara en idé att börja med rad 6 då det innehållet driver fler nya besökare genom troligtvis engagerande nyckelord.
Att identifiera dina toppsidor och nyckelord hjälper till när du planerar för innehåll och kan vara en guide för din nästa webbplatskarta. Även med ”not provided” problemet hittar du väldigt användbar information om nyckelord och sökfrågor i Googles verktyg för Webbansvariga. Du kan också använda AdWords hjälp för sökord. Och om du har intern sökfunktion på hemsidan. Då kan du i Google Analytics se vad besökare sökt på för ord på hemsidan. Men du måste först aktivera den funktionen i Google Analytics! De orden är dina viktigaste nyckelord!
Tips: Om du länkar ditt Google Analytics konto med Googles verktyg för Webbansvariga och/eller Adwords kan du se dessa sökord rapporter direkt i Google Analytics.
När du länkat till Googles verktyg för Webbansvariga. För att se data om nyckelord tittar du under Förvärv > Sökmotor optimering > Frågor. Nedan kan du se att maxahemsidan (som varit igång sedan årsskiftet) har 100% klickfrekvens på tre olika sökfraser.
Identifiera Dina Sämsta Sidor
När du är i rapporten om Alla Sidor kan du identifiera sidor som har en ovanligt hög avvisningsfrekvens. Avisningsfrekvensen refererar till procentandelen användare som landade på hemsidan men direkt lämnade hemsidan. Besöket omfattade endast en sida. Hög avvisningsfrekvens är inte alltid dåligt. Till exempel på en blogg där besökare endast besöker en sida men är där länge. Eller besökaren tittar på en video på en sida. Men för andra sidor är det ett tecken på att något är fel med innehållet, antingen budskap eller placering, och måste adresseras i en plan för innehåll. Allmänt brukar man säga:
- 0-25% avvisningsfrekvens = Grönt ljus
- 25-50% avvisningsfrekvens = Gult ljus
- 50%-100% avvisningsfrekvens = Rött ljus.
Om du ser att människor kommer till en målsida med ett kontaktformulär och snabbt lämnar utan att fylla i. Då kan det betyda att formuläret är för långt, förvirrande eller att sidan inte innehåller en tillräckligt tydlig uppmaning till handling (CTA) som beskriver varför formuläret ska fyllas. Med det som bas kan du göra förändringar av olika sidelement som fält, text, bilder, mm. Läs om hur du skapar bra formulär!
Se Vilka Sidor Som Driver Omsättning
Om trafik är bra är konverteringar bättre! Använd Sidvärdet för att se vilka sidor som bidrar till konverteringar och driver mest omsättning.
Google Analytics kalkylerar sidvärde genom att summera all omsättning från de sessioner där den specifika sidan besöktes innan ett köp eller konvertering. Omsättningen delas sedan med antalet sessioner. Det finns två sätt att få fram sidvärdet. Det första är genom att sätta upp e-handelsspårning vilket är enkelt om du är en e-handlare. Det andra som är betydligt svårare är att skapa mål i Google Analytics och ange ett värde för respektive mål. Att skapa mål i Google Analytics är enkelt. Det svåra är att definiera mål men framförallt att sätta ett värde. Hur mycket är till exempel en nedladdning av en PDF värd? Eller nivån på engagemang? Samtidigt är det jätteviktigt kunna få fram sid värden. Läs detta inlägg om hur du sätter mål och bestämmer värden på målen för en hemsida som inte är en e-handelssida.
När du använder de här mätetalen ska du sortera på sidor som har ett högt värde respektive sidor som har ett högt besöksantal men kanske ett lågt värde. Det gör du genom att:
1) Använda denna anpassade rapport. När du är i rapporten skapar du ett filter med villkoren.
2) Exkludera sidvisningar mindre än 3.
3) Exkludera sidvärde mindre än 1.
Syftet med filtret är att ta bort svansen så att äga och göra det mer överskådligt – som i nedan bild.
Slutligen sorterar du på:
- Sidvisningar = Titta efter sidor med många sidvisningar men litet sidvärde. Målet här är att öka värdet på sidorna genom ett bättre innehåll som styr besökaren mot konvertering.
- Sidvärde = Titta efter sidor som har ett högt värde men kanske få sidvisningar. Målet här är att öka antalet sidvisningar och således konverteringar.
Vilka Hänvisar Dina Mest Engagerade Besökare (Var Skall Innehåll Riktas?)
Rapporten för Hänvisande källor kan hjälpa dig identifiera dina mest engagerade besökare genom att koppla ihop vad de gjorde med varifrån de kom. Just den här rapporten i inlägget kan berätta att även om rad 2 levererar mycket trafik, är den mindre engagerad än trafik levererad från rad 4. Eller så kan det visa sig att just för dig så är trafik från en viss branschblogg mycket mer engagerad och konverterar mer. Då är det ett tecken att du bör etablera en relation med den bloggen eftersom den bloggens publik bra samstämmer med din publik.
Beväpnad men den här informationen har du möjlighet att förstå vem du skall forma ditt innehåll mot. Var du skall marknadsföra det och vilka ”communities” du vill bygga relationer med för att öka kännedomen.
Trafik Baserad På Teknik
Lika viktigt som vad dina besökare läser är hur de kommer åt innehållet! I Google Analytics är det enkelt att skapa segment som baseras på teknologi för att undersöka hemsidans användbarhet. Men också jämföra värden mellan olika enheter och plattformar. Är besökare mobila? Vilka enheter används mest och så vidare.
Om du vill säkerställa att din hemsida är åtkomlig för alla i din publik är det viktigt att identifiera vilka enheter och webbläsare som publiken använder. I det ligger också att testa hur hemsidan upplevs genom olika typer av enheter för att tidigt upptäcka tekniska problem. Och som du vet är det få saker som får besökare att ”vända i dörren” som en dålig användarupplevelse rent tekniskt.
Tumregeln är att om hemsidan har mer än 20 % mobila besökare så ska hemsidan anpassas efter det. Till exempel genom en responsiv design. Samtidigt är inte responsiv design inte lösningen i sig för du måste fortfarande fundera igenom användarupplevelsen! Titta också efter hur besökare engagerar med innehållet från olika enheter. Hur är avvisningsfrekvensen för mobila enheter? I exemplet ovan kan man se att moblia besökare engagerar mycket mindre med hemsidan än stationära trots att hemsidan i detta fall är responsiv. Och det är en bra indikator att den här hemsidan måste lägga mer kraft på att optimera hemsidan för den mobila användarens upplevelse.
Slutsats
Idag är innehåll Kung, bra innehåll det vill säga :-). Och med hjälp av Google Analytics kan vi inte bara förstå vad som hänt utan även få information som ger råd inför framtida beslut. Beslut som gör att vi kan skapa ännu bättre innehåll som tillfredställer kunder och genererar omsättning! Bra Va!
Kolla den här videon om hur du skapar olika mål i Google Analytics!