10 jul Vet Du Hur Sociala Media Bidrar Till Försäljningen?
Lästid 4 min
Det är nog ingen överraskning att marknadsförare fortfarande inte har listat ut hur de ska mäta ROI på sociala media. Enligt en ny rapport från Social Media Examiner (borttagen från deras hemsida) svarade 37 % av respondenterna att de kunde mäta ROI på sociala media. En ökning med 11 % från 26 % förra året.
Samtidigt spenderar många timmar på att nå ut i sociala media även om de inte vet om det är framgångsrikt? Och det är ju bra för undersökningar visar att om man lägger minst 6 timmar i veckan på sociala media ökar antalet leads eller i vart fall sannolikheten till ökning! Kanske du inte hinner mäta ROI men snart måste du!
I takt med att Sociala media går från att vara ett av verktygen i marknadsföringsväskan till en företag nödvändighet ökar fokus på ROI.
Oavsett om målet är att driva mer trafik, bygga varumärkeskännedom och engagemang eller driva försäljning kan nedan exempel på god praxis hjälpa till! Idag är det inte svårt att skaffa sig kontroll på sociala media ROI.
1. Sätt Riktmärken För Prestation
Det första du måste göra för att kunna mäta tillväxt är att förstå var du börjar. Till exempel hur trafiken till hemsidan ser ut och hur många följare eller fans du har. Och detta innan du lanserar en kampanj eller gör en förändring i sättet att kommunicera. Hur många leads genereras idag från sociala media? Samtidigt bestämmer du dig för mätmodell så du enkelt och löpande kan mäta hur det går!
I Google Analytics kan du som standardfunktion se trafiken från olika sociala media samt klick på Google+ knappar. Och skapar du ett avancerat segment kan du dyka ner i hur trafiken från till exempel Facebook beter sig!
Kolla den här videon från Google Analytics om hur du mäter sociala media i Google Analytics!
2. Bestäm Rätt Sociala Media Plattformar
De mål och strategier du har med sociala media måste överensstämma med vilka plattformar du använder. Man brukar till exempel säga att på Facebook spenderar människor tid och på LinkedIn investerar människor tid. Var använder din publik sin tid? Se nedan infografik från Melissa Leiter om de olika plattformarna!
3. Fastställ Mål Med Sociala Media
Bestäm vad du vill att programmet för sociala media skall åstadkomma. Vill du få nya följare och fans? Öka ”share of voice”? Utveckla varumärkeskännedom och rykte? Driva mer webbtrafik? Generera leads och försäljning? Fastställ målen innan du genomför aktiviteter för att korrekt mäta resultatet. Förutom att visa om aktiviteter lyckas lär du dig om hur din publik kommunicerar med din hemsida!
4. Identifiera Mätetal Så Du Kan Mäta Målen
Mätetalen skiljer sig åt beroende på vad du vill mäta. Om du vill mäta engagemang ska du spåra kommentarer, svar, retweets och deltagande. Vill du driva trafik? Då ska du mäta klick, konverteringar och delningar av URLer. Mer kännedom? Mät förstärkning, exponering, volym och räckvidd. Slutligen om du vill mäta effektiviteten av ”Share of voice”. Då jämför du din volym med konkurrenter eller branschsnittet.
Kokar man ner det är det fem mätetal som gäller:
- Räckvidd
Antalet följare på Twitter, Facebook fans, LinkedIn gruppmedlemmar och så vidare som ditt företag har. Ju fler desto större påverkan på resultatet såklart. Hur ökar antalet över tid eller minskar det?
- Trafik
Ett av huvudmålen med marknadsföring via sociala media bör vara att generera trafik till hemsidan och/eller blogg. En standardfunktion som du vet i Google Analytics är att kunna se hur många besökare som kom från sociala media plattformar. Ökar eller minskar trafiken över tid?
- Leads
Det här nog det viktigaste mätetalet för att verkligen kunna se ROI på sociala media marknadsföring! Hur många konverterar till leads? Ökar det eller minskar?
- Kunder
När du tar data om leads vidare. Blir leads från sociala media verkligen kunder? Och hur många är de? Det här är en stark indikator på om tiden som läggs på sociala media är försvarbar!
- Konverteringsgrad
Vilken är besök-till-lead konverteringsgraden på din sociala media trafik? Eller med andra ord. Av den trafik som genereras via sociala media. Hur stor procentandel blir leads? Värdet har inte något värde i sig. Visst det skall vara så högt som möjligt. Men intressant blir det när man jämför mellan olika kanaler. Till exempel kan du jämföra konverteringsgraden på bloggen med sociala media.
5. Spåra Leads Genom Formulär Och Landningssidor
Skapa och optimera landningssidor i syfte att driva leads och konverteringar är en del konst och en del vetenskap. Men det finns god praxis! I ett nötskal så vill du bevara varumärkets konsistens med samma språk, ton och innehåll eller säljfrämjande erbjudanden som gjorde att dina sociala media följare klickade sig fram från början. Genererar du leads vill du ha ett enkelt formulär. Om du driver försäljning vill du ha en bra uppmaning och framträdande ”Beställ Nu” knapp. Sedan finns det andra tumregler som att behålla innehållet enkelt och utformningen ren genom färger som kontrasterar. Och såklart visar Google Analytics hur många som kom till landningssidan via dina sociala media.
6. Mät Vid Lämpliga Intervall Enligt En Rapportstruktur
Nu när du vet vad du vill mäta måste du konfigurera Google Analytics för att fånga statistiken. Vad du gör är att du taggar sociala media kampanjer. Det vill säga annonsernas URL:er. Och genom ett tillägg i Google Analytics koden spårar klick på sociala media knappar som ”gilla” och ”dela”.
I Google Analytics kan du som standardfunktion se trafiken från olika sociala media. Och skapar du ett avancerat segment kan du dyka ner i hur trafiken från Facebook beter sig! Värdet som trafiken från sociala media skapar av det totala värdet kan du också se. Detta om det finns värdesatta mål i Google Analytics.
Förutom Google Analytics finns det andra ”gratis” verktyg för att specifikt mäta ROI på sociala media.
Sedan måste statistiken växa till sig under minst tre månader för att kunna visa på trender över tid. Och att siffrorna ska bli som det heter statistiskt signifikanta. Det är viktigare att titta efter trender än siffror tagna från ett tillfälle. Siffrorna kan vara svåra att validera då Google Analytics tänker på ett sätt och Facebook på ett annat. Till exempel kan samma mätetal visa olika siffror i olika statistikverktyg. Trender däremot är enkla att tyda. Som i nedan bild!
- Diagrammet visar sessioner per vecka kontra det glidande medelvärdet.
- Det glidande medelvärdet tar 2 perioder bakåt och prognosticerar en period framåt
- Staplar ovanför den svarta linjen indikerar tillväxttrend
Och du måste bestämma dig för tidsintervall som är relevanta för er verksamhet. Vecka, månad, kvartal och så vidare. Exemplet ovan visar en period på tre månader.