27 nov Behöver Du En Marknadsplan För Inbound Marketing?
Lästid 4 min
Vilken är din särskilda utmaning när det gäller verksamhetens digitala närvaro? Något tänker du säkert på! Kanske att öka närvaron på Facebook eller rankingen hos sökmotorer för att nämna två exempel.
Ofta ligger dock sanningen mycket djupare. Utmaningen är inte fler följare på Facebook, utmaningen är mer trafik. Inte heller en ny design för att attrahera mer trafik. Utmaningen ligger i att producera övertygande innehåll på landningssidor för att generera fler lead.
Alla som arbetar med marknadsföring där det finns en hemsida iblandad har ett eller flera av nedan problem vare sig de vet om det eller inte. Och de olika problemen kräver en löpande lösning om inte hemsidan bara ska kosta pengar:
- De behöver attrahera fler besökare till hemsidan (början av säljtratten)
- De behöver konvertera fler besökare till lead (mitten av säljtratten)
- De behöver konvertera fler lead till kunder (slutet av säljtratten)
Så hur kan man som organisation komma till insikt om att man har problem i början, mitten eller slutet av tratten? Eller inte har ett problem. Jo, genom att göra en revidering av den existerande marknadsföringen av hemsidan och identifiera vad som saknas eller behövs mest.
Revidering Av Existerande Inbound Marknadsföring
En rätt utförd revidering av Inbound marknadsföringen kombinerar en utvärdering av:
1) organisationens nuvarande marknadsföringsansträngningar
och
2) en konversation som både utbildar organisationen i fördelarna med inbound marknadsföring och ställer undersökande frågor för att exponera mål och utmaningar med marknadsföringen.
Att kombinera utbildning och exponering hjälper organisationen att förstå var nuvarande marknadsföringsprogram brister. Genom det vet organisationen vad de behöver göra för att fånga möjligheterna. Till exempel att förbättra synligheten och auktoriteten med målet att vara attraktiv online.
Utvärderingen av behovet följer en för Inbound marknadsföring specifik metodik. Metodiken som är framtagen av HubSpot utgör benstommen i inbound marknadsföring.
Utifrån metodiken finns behoven inom en eller flera av kategorierna Attrahera Besök, Konvertera besök till Lead eller Stänga Lead till kunder.
De Fyra Delarna I Inbound Marknadsföring
Ofta behöver organisationen fokusera på att attrahera, konvertera eller stänga till kunder. Utifrån det hamnar det inledande projektet i en av dessa fyra hinkar:
- Trafik generering (attrahera besökare i början av säljtratten)
- Lead generering (konvertera lead i mitten av säljtratten)
- Odla lead och kundanskaffning (stänga kunder i slutet av säljtratten)
- Mätning och analys (rapportera prestationen av alla ovan och varför det blev som det blev)
Och när vi kommer in på respektive kategori och taktiken kring de. Då blir det tydligt var behoven i organisationen för inbound marknadsföring finns. Till exempel mer trafik, att utveckla lead mot kunder eller mäta prestationen.
Trafik Generering
Generera en högre trafikvolym för en hemsida är som att baka: du måste kombinera flera olika kompletterande ingredienser för att degen skall jäsa. Blogga, sociala media, skapa innehåll och sökmotoroptimering är fyra av de ingredienser som tillsammans hjälper till att skapa uppmärksamhet kring hemsidan i organisationen. Sedan måste hemsidan såklart vara skräddarsydd för den du kommunicerar med och den personens beslutsprocess.
Om din organisation inte lägger någon direkt tid på dessa taktiker, har du troligen ett trafikproblem.
Tydliga signaler att ni har ett trafikproblem är:
- “Vi dyker inte upp i sökresultat när människor söker efter våra produkter.”
- “Vi behöver använda sociala media mer för att få ut budskapet.”
- ”Vi behöver göra om hemsidan så fler människor vill besöka den.”
Lösningen: Sökmotoroptimering för sökmotorer och besökare | Blogga | Skapa innehåll | Sociala Media
Lead Generering
En effektiv hemsida genererar lead på en jämn nivå och förbättrar antalet lead som genereras månad över månad. Om din organisation inte kan peka på flera erbjudanden (eböcker, guider, Webinar, etc) som finns färdiga att ladda ner på hemsidan eller kan visa på en förbättring av antalet lead över tid. Då är hemsidan sannolikt inget annat en stagnerad, improduktiv enhet.
Tydliga signaler att ni har ett lead generering problem är:
- “Vår avvisningsfrekvens är för stor.”
- “Det var ett tag sedan vi uppdaterade vår hemsida med nytt innehåll.”
- “Våra säljare klagar på att de inte har tillräckligt med prospekts att kontakta.”
Lösningen: Skapa innehåll och konverteringsvägar | Email marknadsföring och Segmentering | Sociala Media
Odla Lead Och Kundanskaffning
Om trafiken som kommer till hemsidan inte är kvalificerad kan jag slå vad om att det resulterande leadet (om något alls) är skräp. Och hur vet du det? Återkoppling från sälj troligen.
Om trafikvolymen är bra men hemsidan inte konverterar lead till kunder, är något fundamentalt fel i mitten av säljtratten. Vanligtvis brukar det betyda att email processen för att odla lead inte fungerar eller inte finns. Detta betyder att lead inte löpande får anpassade relevanta uppföljningsmail som hjälper till att flytta de närmare till att bli kund.
Tydliga signaler att ni har ett kundanskaffningsproblem är:
- “Vi skickar samma uppföljningsmail till alla kontakter.”
- “Våra säljare når inte sina siffror.”
- “Våra säljare skyller på att marknad lämnar lead som slösar tid.”
Lösningen: Flöde för att skapa och exekvera Email | Poängsätta och kvalificera lead | CRM integrering
Analys och Mätning
Den chef eller verksamhetsägare som vill ta till sig inbound marknadsföring som ett sätt att uppnå tillväxt måste förstå att det är en pågående process som kräver ständigt experimenterande, testning och optimering. Vissa experiment ger fullträff och andra inte.
Det betyder att målet inte nås på en dag och att regelbunden analys och rapportering är absolut nödvändigt för att veta var marknadsinsatserna skall fokuseras för att nå målet. Genom Google Analytics och Googles verktyg för Webbansvariga får ni full kontroll. Men ni behöver hjälp med att implementera Google Analytics rätt. Precis som med ekonomisystemet för ett sådant har ni väl!
Här är en bra video från Google som beskriver det grundläggande inom Webbanalys.
Tydliga signaler att ni har ett mät problem är:
- “Vi har inga referensvärden på plats.”
- “Vi behöver göra en revidering av hemsidan för att åtgärda det som inte fungerar.”
- “Vi vet inte var vi ska fokusera marknadsföringsåtgärder.”
Lösningen: Implementera Google Analytics | Löpande rapportering mellan marknad och sälj | Engagemang i Sociala Media | SEO synlighet rapporter via Google Analytics
Min blogg maxahemsidan är min som jag kallar ”walk the talk”. Här exemplifierar jag i verkligheten sånt en hemsida kan göra för att öka sin attraktionskraft. Sånt jag försöker få hemsidor att införa. Ett sådant exempel för att öka antalet besökare är att blogga. Jag gör ett blogginlägg i veckan efter strikta riktlinjer. Inget annat. Nedan bild är från Google Analytics och visar hur antalet besök utvecklats under året. En uppåtgående kurva. Vad jag vill säga är att denna bild från Google Analytics bevisar att blogga fungerar som ett sätt att generera trafik, men att det tar tid. Kan inte bli tydligare.
Slutsats
En inbound marknadsplan är nödvändig för lönsam långsiktig tillväxt av inbound marknadsföringen. I den säkerställs resultatmätning och integration med övrig marknadsföring och försäljning.