13 jan Personalisera Marknadsföringen 2015 Och Öka Försäljningen Med 20% [Infografik]
Lästid 3 min
Tanken med personaliserad marknadsföring är att engagera med konsumenter via anpassade erbjudanden. Efter flera år har detta tagit fart och blir än viktigare för verksamheter som vill växa under 2015.
Personaliserad marknadsföring har funnits ganska länge men varit förbehållet stora företag. Som Amazon där du får förslag på till exempel böcker andra köpt som också köpt den bok du tänker köpa. Eller online segmentering på hemsidan där du kan välja geografi, kön, ålder, storlek på företag, bransch, etc.
De flesta marknadsförare vet om allt detta men endast 6 % planerar utifrån personalisering i sin marknadsplanering enligt en undersökning från Janrain. Och för att klara konkurrensen måste du tänka personalisering 2015. Till exempel 45 % av köpare online föredrar hemsidor med anpassade rekommendationer. Samtidigt blir de allt fler. Så hur kan dina produkter och tjänster bättre tillgodose varje unik kund?
På Formstack som jobbar med onlineformulär har de tagit fram en infografik som beskriver fem intressanta slutsatser utifrån olika data som du kan använda när du planerar din marknadsföring. Kolla in den nedan och använd tipsen när du planerar din marknadsföring.
Hur Du Startar!
Kanske en självklarhet! Första steget är att känna sina kunder om du vill kunna skapa en personaliserad kundupplevelse. Det gör du genom intervjuer, kundcase, kundundersökningar och Google Analytics. Sen blir mobila nedladdningar som är ganska nytt ett allt viktigare sätt att fånga personaliserad marknadsföringsdata.
Bäst är att ta fram och utgå från en så kallad Köpares persona. Köpares persona är fikitiva representanter av dina ideala kunder. De baseras på verkliga data om demografi och online beteende, tillsammans med en väl uppbyggd spekulation om deras personliga liv, motiv och angelägenheter/oro.
En köpares persona bör tas fram genom intervjuer med verkliga kunder. Inte en intern bedömning.
Svaren på följande frågor beskriver en köpares persona i en verksamhet.
Exempel På Intervjufrågor För Köpares Persona
Allmänt
- Personlig demografi?
- Företagets bransch och storlek?
Samla information
- Hur tar du reda på information runt produkter och tjänster?
- Litar du på online recensioner?
- Använder du sociala medier?
- Vilket är ditt favoritnätverk?
- Hur mycket tid spenderar du online?
- Använder du mobil och platta?
- Vilka bloggar, nyhetskällor eller media konsumerar du regelbundet?
- Vilka är din favorit varumärken eller produkter?
- Föredrar du att kommunicera via epost, telefon eller personligen?
- Gillar du att lära dig via videos och webinarer eller är eBöcker bättre?
- Söker du efter information online?
- Söker du på svenska, engelska eller både och?
Karriär & Utmaningar
- Vilken är din jobbtitel och vilka är dina karriärmål?
- Vilka färdigheter, kunskaper och verktyg behövs för att lyckas med ditt arbete?
- Hur mäts du?
- Vilka är de största utmaningarna du möter i livet eller på arbetet?
- Vilken utbildningsbakgrund har du?
- Vilka är dina mål på lång sikt?
Exempel på köpares persona!
Mailutskick
Du får säkert också en massa mail där du undrar “Hur tänkte avsändaren nu?” Att maila känns som att chansa om man inte vet att mottagaren är engagerad. Och statistik visar att personaliserade mail har 25% större öppningsgrad och 51% högre klick på länkarna i mailet. Om du gör mailutskick utan att personalisera är det dags att börja 2015. Köpares persona hjälper dig men också annan information som om köpvanor eller annat unikt beteende målgruppen uppvisar!
Och om du kan visa på hur du löser kundens problem eller möter det unika behovet, ja då blir mailet något värdefullt i mottagarens inbox!
Idealkunden
När du hittat idealkunden får du mer för pengarna. Något som är superviktigt med minskande marknadsbudgetar och ökande konkurrens, såklart. Personaliserad marknadsföring på ett effektivt sätt genererar en genomsnittlig försäljningsökning på 19 %.
Under 2015 kommer vi att se fler verksamheter som använder fördelarna som data erbjuder. Inte minst genom webbanalysverktyg som Google Analytics. Eller att internetbesökare lättare lämnar ifrån sig sin mailadress genom att fylla i ett formulär som de Formstack erbjuder. Känns inte läskigt längre att fylla i. Om man anser erbjudandet värt det, att man lämnar sin mail. En sannolikhet som ökar än mer om marknadsföringen är personaliserad.