Lästid 1 min
Och om man som besökare uppmärksammar annonserna som rör till besöket. Ja, då kan man få ett slut på den irrelevanta annonseringen genom att installera en annonsblockerare. Här är en annonsblockerare (plug-in för Google Crome)!
Samtidigt vill jag säga att inte alla annonser är dåliga. Som den här från IKEA!
Men de flesta av oss är trötta på att bombarderas av annonser som inte är relevanta eller är dåligt tajmade. Därför har vi tappat förtroendet och slutat att klicka. Själv är jag supermisstänksam då jag utgår från att det ligger tredje part cookies inbäddade. Och sådana tycker jag är att likna med integritetskränkning, ja rent av spionage.
Så vilka är det som faktiskt klickar på bannerannonser? Prestige Marketing har tagit reda på det och skapat nedan infografik. Och efter att ha läst infografiken borde de varumärken som inte vill kasta bort pengar ta en djupare titt på det som heter “native advertising”, om de inte redan börjat. Här är några exempel på native advertising från HubSpot.
Native advertising är online annonsering som matchar form och funktion mot den pattform som den visas på. Exempel är sponsrade Tweets, videos, artiklar, musik och andra media. Eller annonser som dyker upp bredvid sökresultat med koppling till sökresultatet. Native advertising är en del av det som kallas redaktionellt innehåll. Innehåll med ett värde och som föder en publiks behov.
Nu till Infografiken!