Lästid 2 min
Att tänka mobilt är fortfarande nytt i marknadsmixen för de flesta marknadsförare. Kanske inte så konstigt med tanke på hur fort vi alla tagit till oss mobilitet.
Sedan 2007 när den första iPhonen kom har eldstormen tagit fart. Från smarta telefoner till surfplattor, ja människor verkar ha en omättlig aptit när det gäller att ta till sig den mobila teknologin. Och på grund av det börjar vi surfa tidigare i livet. Läste idag att det börjar i 3-årsåldern.
Så under en väldigt kort tidsperiod har mobilen utvecklats till att vara ett centralt kommunikationssätt för konsumenter. Att ha en mobil som är smart är idag mer norm än undantag. Och standardtelefonens kapacitet har expanderat. Idag ersätter en smart telefon all annan kringutrustning. Allt från kartor, kalendrar till stationära datorer. Dessutom fortsätter mobila enheter att växa då de nu också omfattas av Sakernas Internet (Internet of Things).
Sakernas Internet är ett samlingsbegrepp för den utveckling som innebär att olika produkter som fordon, maskiner, hushållsapparater, kläder och så vidare förses med små inbyggda sensorer och datorer. Det fiffiga är att allt kan samverka inom infrastrukturen Internet. Läs mer om Sakernas Internet.
Några av de mer kända exemplen på produkter som redan finns är Apple Watch, Nest och fitbit.
Hur Kan Marknadsförare Marknadsföra Effektivt Via Mobila Enheter?
Eftersom mobila enheter är väldigt personliga! Till exempel sover 44 % av mobiltelefonägare med telefonen på nattduksbordet så de inte missar ett meddelande, samtal eller uppdatering. Det betyder att marknadsförare behöver vara omtänksamma när det gäller hur de levererar ett marknadsbudskap. Konsumenter letar efter kommunikation som är personaliserad.
Personalisering tar marknadssegmentering ett steg vidare. Det är inte segmenteringen av en specifik grupp eller bransch. Det är segmentering skivad så fint att den är avstämd mot endast en person. Det skulle kunna vara en 16-åring som sparar ihop till Beats hörlurar eller en CFO som behöver implementera ett nytt ekonomisystem under nästa år.
Om du inte tänker i termer som personalisering av din marknadsföring, och mer specifikt hemsidan och för varje mobil besökare. Ja då kommer det påverka din omsättning negativt. För personalisering växer inte bara verksamheten. Utan personalisering kommer verksamheten på sikt att backa. Detta är väldigt tydligt i en undersökning från Accenture – “CMOs: Time for digital transformation, or risk being left on the sidelines.”– producerad mellan november 2013 till januari 2014.
Du behöver inte titta längre än till Amazon eller Netflix. Trenden är växande och viktig. Även om verksamheten är B2B verksamhet och du inte har samma budget som Amazon bör du ändå tänka igenom varje element på din hemsida. Från grafik, text till navigering eftersom element kan personaliseras för varenda en av dina hemsidebesökare.
Framgångsrik marknadsföring för mobila enheter handlar om förtroende och relevans. Och för att bygga det måste du som marknadsförare se längre än till den mobila enheten och skapa långsiktig, personlig kommunikation med kunder och marknad som spänner över alla kanaler.
Kolla infografiken nedan som Marketo tagit fram och se hur du tar fram en strategi för marknadsföring på mobila enheter som fungerar!