Hur Du Använder Hashtags För att Driva Trafik Till Hemsidan
3062
post-template-default,single,single-post,postid-3062,single-format-standard,bridge-core-3.3.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,transparent_content,qode-smooth-scroll-enabled,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.8.3,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-8.0,vc_responsive

Hur Du Använder Hashtags För att Driva Trafik Till Hemsidan

Lästid 2 min

Använder du hashtags för att hypa event, öka engagemanget, sprida relevant information, osv? Säkert, men använder du de på ett sätt som också driver trafik till hemsidan?

Välja Rätt Hashtag

Börja med att använda sökfunktionen på Twitter eller det sociala mediet och sök på den hashtag du planerar att använda. Har du tur är det ingen som använder den. Och du kan lägga till besmaxahashtag3krivning, årtal eller namn för att bättre särskilja hashtagen från andra som diskuterar liknande ämnen. Men använd två högst tre ord. Undvik långa hashtags och använd stora bokstäver för att hålla isär orden i hashtagen. Mer om detta senare i inlägget.

Lansera Hashtagen

Tvittra eller dela ett foto tillsammans med hashtagen för att skapa hype. Fotot ska vara unikt med en ”klatschig” rad som uppmuntrar människor att klicka på hashtagen. Och försök tajma med när de du vänder dig till är ute på sociala media. Det här skiljer sig mellan olika sociala media. Kolla den här infografiken som beskriver när det är bäst att publicera.

Bra Innehåll

Bra innehåll är som alltid väsentligt om du ska lyckas driva trafik till hemsidan. Bra innehåll som relaterar till hashtagen och finns på en landningssida. Det kan vara ett blogginlägg, kampanjsida, video, osv. Aldrig hemsidans startsida då den är för generisk. Efter hashtagen har du med en kort information om hashtagen och sedan en länk till det ställe på hemsidan du vill de som klickar ska hamna.

Engagera Med Användarna

Försök hålla konversationen interaktiv genom att ställa frågor, göra uppdateringar, dela nyheter och detaljer. En bra sak är att engagera experter som till exempel kan svara på frågor. Experterna kan vara medarbetare, partners, kunder och så vidare. Uppmana deltagare att dela sina egna erfarenheter om hashtagen. Försök också att hålla konversationen inom ämnet så det inte urvattnas.

Nämn Människor

Tagga och nämn människor som kan hjälpa till att förbättra kvaliteten på informationen som delas på hashtagen. Därför är det såklart viktigt att de känner till hashtagen. Då kan de bjuda in andra med liknande intressen att delta och bidra med information som höjer kvaliteten på innehållet.

Håll Koll På Hur Hashtagen Presterar

Om du inte mäter resultatet vet du inte om ansträngningarna återbetalar sig. Vad som fungerar bra och mindre bra. Vad som är värt att fokusera på, osv.

I Google Analytics kan du se vilka Twitterinlägg med länkar till en landningssida som drivit mest trafik. Och hur dessa besökare beter sig jämfört med andra.

Twitter trafik i GA

Men Google Analytics kan inte fånga statistik för hashtags. Här är det andra verktyg som gäller. Ett jag använder och gillar är Sproutsocial.

Trends-Report-Launch-Materials_Blog-Quick-Insights-640x400

Använd Hemsidan Som Mål

I slutet av dagen vill i alla fall jag att all marknadsföring på sociala medier ska generera ett för verksamheten positivt resultat. Och i den digitala värden är det på hemsidan det sker. Någon blir kund, prenumerant eller på annat sätt faktiskt lämnar ifrån sig mer personliga uppgifter för fortsatt kontakt och relationsbyggande.

Så hemsidan bör tillhandahålla mer information och hjälp. Användare av sociala media som sett din hashtag och klickat vidare förväntar sig det. Att hemsidan är komplett och består av innehåll med bra kvalitet.

Avslutningsvis En Bra Infografik Om Hashtags på Twitter, Instagram och Facebook

SurePayroll har tagit fram en infografik som beskriver vad en hashtag är och hur du använder de, till exempel i en kampanj.

hashtag-final