19 jun Enkla Bra Sätt För Att Öka Klickfrekvensen i Mejl
Lästid 3 min
Enligt en färsk undersökning är meningsfulla CTA det bästa sättet att öka klickfrekvensen i mejl. Här får du några enkla bra tips att komma ihåg när du skapar uppmaningar till handling (CTA) för mejl.
Undersökningen är framtagen av Ascend2 och publicerades i maj 2015. Rapporten baseras på en undersökning av 303 marknads-, sälj-, och verksamhetspersoner runt om i världen. Rapporten är fokuserad till 68 % på B2B och 32 % på B2C.
Av respondenterna svarade 65 % att en meningsfull CTA erbjuder en av de mest effektiva metoderna för att öka klickfrekvensen. Andra metoder är segmentering av mejllistan (47 % säger det är mest effketivt) och personalisering av budskapet (42 %).
Att Tänka På När Du Skapar CTA För Mejl
Allmänt
Ofta är det ju mejlets enda syfte, att få de som läser att utföra en uppgift. Så vilket nog är självklart, ska en bra CTA vara övertygande och fängslande. Den bör också vara mer beskrivande än endast ”klicka här”. Använd kommandoverb så du gör tydligt vad ett klick på en knapp eller länk leder till:
- Läs Mer På Bloggen
- Ladda Ner Appen
- Köp Nu
- Beställ Din
- Jämför Priser
Det är också viktigt att ge läsare en anledning till varför de ska slutföra din uppmaning till handling eller CTA. Så i det syftet, säkerställ att innehållet som är direkt relaterat till knappen eller länken tillräckligt förklarar och tydligt visar på fördelen av att agera. Ett annat sätt kan vara att skapa en känsla av brådska. Dock är det en smal gräns mellan att skapa en känsla av brådska och vara påträngande. Kom ihåg att inte allt är så brådskande för dina läsare som för dig.
Knappar Eller Länkar
Knappar bör användas för huvudsakliga handlingar i ett mejl. De är det bästa sättet att definiera något som kräver läsarens åtgärd. Knappar är uppseendeväckande och framträdande.
Knappar är svåra att missa även genom ett snabbt ögonkast. Samtidigt ska du vara försiktig. Du vill inte strö knappar över hela mejlet. En knapp bör betraktas som ditt ”ess i rockärmen”.
Länkar passar bäst för handlingar som inte är kritiska. Till exempel om ditt mejl trycker på att användare ska registrera sig. Då passar en ljus ”Registrera Dig Nu” knapp mycket bättre än en länk.
Det är lättare att inkludera länkar i mejlet, till skillnad från knappar, så läsaren inte plötsligt blir avbruten. Å andra sidan är det lättare att missa eller glömma en länk om den inte är tydlig i texten. Ett enkelt sätt att undvika det är att beskriva vad länken omfattar. Istället för att endast länka till ett ord som ”donera” i texten, länka till hela uppmaningen som ”du kan donera på vår hemsida”.
HTML Eller Bilder
Allmänt skapas knappar i mejl på två sätt. Antingen är de byggda med HTML eller skapade som bilder. Båda metoderna har för- och nackdelar. Men det är bäst med knappar gjorda i HTML. Anledningen är att knappar i HTML inte är beroende av att mottagaren av mejlet har visa bilder aktiverat i sin mejlklient. Därför kommer alltid CTA:n att synas. Knappar i HTML laddar snabbare och försvinner inte ifall en bildserver går ner. Det är fördelarna. Nackdelarna är relaterade till design och teknik skulle jag säga. Knappar som är gjorda som bilder går att göra snyggare och flashigare. Och det är enkelt. Man behöver bara PowerPoint. Därmed ökar de visuella möjligheterna och det visuella intrycket. Sen är det pilligare att göra en HTML CTA även om det finns hjälp att få som nedan exempel från clickminded.
Men som sagt knappar som bygger på bilder hamnar i bildblockeraren som alla mejlklienter har aktiverad som standard. Och allteftersom även mejl blir mer och mer mobila är det viktigt att komma ihåg att bilder tenderar att sakta ner laddningstider vilket HTML inte gör.
Kisatestet
Ett snabbt sätt att fastställa om mejlets huvudsakliga uppmaning till handling är uppenbar, är att utföra ett ”kisatest”. Om du eller någon annan kan uppfatta uppmaningen till handling samtidigt som ni kisar på mejlet. Ja, då är det inte troligt att läsaren kommer att missa den heller.
Några Ytterligare Viktiga Slutsatser Från Undersökningen
Det som respondenterna upplever som svårast när det gäller att förbättra klickfrekvensen i mejl är:
- 41 % säger att segmentering av mejllistor är ett av de svåraste tillvägagångssätten
- 31 % säger att skapandet av en meningsfull uppmaning till handling är ett av de svåraste tillvägagångssätten
Klickfrekvenstrender
- 34 % av respondenterna säger att deras klickfrekvens inte förändras signifikant
- 33 % säger att klickfrekvensen blygsamt ökar och 22 % att den blygsamt minskar
Avslutningsvis
Enligt en studie om hur människor läser hemsidor gjord 2006 av Nielsen Norman Group, påminner ögats rörelsemönster mycket om ett F.
Läsare av mejl följer samma mönster vilket betyder att den minst viktiga sidan av mejlet är högersidan. Har du en CTA, placera den längst ner i mejlet. Har du två placerar du den andra på vänstersidan.