Site icon maxahemsidan

Intressanta SEO Trender Inför 2016

Lästid 4 min

Utvecklas eller förfalla – det är vad många kallar framtiden inom SEO. Och känner du att det är svårt att hålla koll på alla förändringar du måste anpassa dig efter och utvecklas med. Då ska du läsa det här om några intressanta trender inför 2016.

Trenderna kommer från en guide som publicerats på Link-Assistant.com bloggen.

Mörk Trafik

Det är ingen nyhet att en stor mängd trafik kommer till hemsidor från sociala media och appar. Samtidigt gör en egenhet i Google Analytics att det inte behöver vara så.

När Google Analytics inte kan avgöra trafikkällan för en hemsidebesökare så registrerar Google Analytics det besöket som ett direkt besök. Detta även om sannolikheten är stor att ingen skrev in den där URL:en i webbläsaren. Det här kallas för mörk trafik och kan stå för en ökande del av alla besök till ditt företags hemsida. Något som gör resultatuppföljningen av marknadsaktiviteter komplicerad. Inte så kul om du gjort aktiviteter för att öka organisk, sociala media och trafik från mobila enheter. Och du inte riktigt kan avgöra vad som fungerar bäst.

Exempel på mörk trafik:

Just nu är det enda sättet att få grepp om den mörka trafiken att skapa en direkt trafik rapport i Google Analytics och sedan filtrera ut sidor som är troliga att attrahera direktbesökare. Till exempel startsidan och framsidan för olika viktiga innehållsektioner.

Långa Svar

Långa svar är de svar som dyker upp högst upp i sökresultatet. Se nedan bild. Det verkar som den här funktionen inte riktigt kommit Sverige ännu. Men den är säkert på väg. Klickfrekvensen för klickbara långa svar är två gånger högre än för sökresultat nummer ett (högst upp) i sökresultatlistan utan långt svar.

Andelen långa svar har ökat under 2015. Enligt en undersökning gjord av Stone Temple Consulting ökade andelen långa svar med 38 % under första halvan av 2015.

Så om din SEO strategi bygger på generiskt innehåll (väder, valutakurser, etc) bör du revidera nu. Strategin framåt bygger på eget unikt innehåll som håller hög kvalitet. Har du det hjälper du Google besvara frågor och då är långa svar helt klart en möjlighet.

Google använder extern data, alltså inte sin egen, för 75 % av långa svar. Det betyder att du kan påverka mycket för att dyka upp bland långa svar. Först undersöker du och tar fram sökfraser som du tror är vanligt förekommande i din bransch eller nisch. Sedan skapar du innehåll som inkluderar frågan med ett tydligt svar. Slutligen bör innehållet ge ytterligare information som gör det värt att klicka på även om svaret på frågan dyker upp i sökresultatet.

Dubbelalgoritmteorin

Det har under lång tid debatterats huruvida Google tar med användarbeteende som en faktor vid gradering av sidor. Oavsett så rör sig Google mer och mer mot ett användarorienterat synsätt i ett försök att bättre leverera sökresultat som möter sökares behov.

Dubbelalgoritmteorin kommer från Rand Fishkin, grundaren av Moz.com. Rand är väldigt tydlig med att sökmarknadsförare måste kombinera den klassiska Google orienterade sökmotoroptimeringen med den nya användarorienterade sökmotoroptimeringen. Den här dubbelalgoritmen innebär att du bör fokusera på fyra olika faktorer som relaterar till sökbeteende. Faktorer som kan påverka graderingen av sidan.

  1. Klickfrekvenser – Ju högre klickfrekvens betyder att de som söker finner sökresultatet intressant.
  2. Engagemang – Att vara kvar på sidan är ett tecken att innehållet svarar på sökfrågan.
  3. Tillfredställande innehåll – Googles nya maskinlärande förmåga kan berätta om en sida har tillräcklig information för att besvara en fråga.
  4. Sociala signaler – Sidor med hög andel som delat sidan övertrumfar de med flera inkommande länkar men färre delningar.

Ökad Konkurrens Från Google

Google har för att snabbare tillfredsställa sökare successivt lagt till element i sökresultaten. Till exempel betalda annonser, lokala förpackningar, karusellresultat, kunskapsgrafer och avancerade utdrag. Tillsammans blir det mycket på en sida.

En sudie genomförd av Mediative spårade hur ögonen rör sig över sökresultatet och eventuella klick. Ett resultat var att sökare samspelar med sökresultatet på olika sätt från sökfråga till sökfråga. Ett annat att de nya sidelementen tenderar att dra uppmärksamhet och klick från organiska sökresultat

Nedan bild visar hur det skiljer sig mellan sökresultat med lokal förpackning, betald annons och karusell.

Således är sökvolymen i sig för olika sökord eller fraser inte längre en tillförlitlig förutsägare av trafik till ditt företags hemsida. Konkurrensen från andra sökresultatelement skulle kunna minska trafikpotentialen.

Samtidigt finns jättemöjligheter till trafikökning om du kan få in ditt innehåll i ett eller flera av elementen. Är verksamheten lokal kanske du kan ta dig in i en lokal förpackning. Eller göra så en sida blir berättigad för avancerat utdrag genom att lägga till strukturerad data som produktinformation, recensioner, programvara, mm. Se bara till att du tekniskt säkerställer att innehållet är rätt markerat.

Nyckelord Blir Till Samlingar

Idag vet Google att när du söker på ordet ”hästar” så ska ”ponny”, ”fullblod”, och så vidare inkluderas i sökresultatet. Men det är bara början. Googles algoritm vet nu bättre vad som ligger bakom sökningen. Google kan ge samma svar på olika frågor som använder olika nyckelord men frågar efter samma sak.

Alltså måste du istället för att ta fram individuella ord, identifiera grupper där orden relaterar och deras synonymer. Sedan måste du skapa sidor som inte bara är relevanta för grundnyckelorden utan även den vidare gruppen med besläktade termer.

Och det öppnar upp för mer intressant innehåll. Istället för att hänga fast vid ett nyckelord som repeteras (på ett förvisso bra sätt), kan du vara mer kreativ och använda synonymer. Så länge du håller dig till saken och inte vattnar ur innehållet. Lättare sagt än gjort.

Exit mobile version