Lästid 2 min
Du har säkert sett presentationer där du undrat, ”Vad exakt säger det där diagrammet? Vad tittar jag på?” Kanske har du varit presentatören, de flesta av oss har någongång.
Kraften i diagram (eller grafer, för inte alla diagram är grafer) för att underlätta korrekt tolkning är helt fantastisk stark. Därför blir det allt vanligare att användare över hela världen använder diagram och bildrepresentationer för att maximera informationen som presenteras.
Idag måste man inte heller vara super kunnig i Excel plus att det finns enkla verktyg beroende på vilka datakällor man utgår från. Ett exempel är Google Data Studio.
Samtidigt kan det vara en utmaning att anpassa visualiseringar till tillgängliga datamängder korrekt, och det slutliga affärsbehovet. Vad är poängen och hur betonas den med diagrammet ifråga, och vad exakt visar diagrammet?
Samma siffror kan visas på flera sätt. Och i presentationen måste flera diagram sömlöst vävas samman för att berätta en historia. Detta kräver en tydlig förståelse av information och vad den måste uppnå. Behöver en visualisering markera skillnader? Ska den lyfta fram hur en komponent passar in i helheten? Behöver det visa fördelning? Och ska enskilda datapunkter fånga ögat?
Dessa frågor är, potentiellt, hur många som helst. Men att svara på dem korrekt kan spara mycket arbete på lång sikt och förhindra misstag som gör att mottagaren ifrågasätter både noggrannhet och effekt.
Det är därför infografiken nedan, framtagen av online-presentation företaget SlideHeroes, kan hjälpa till. Infografiken förklarar över 20 typer av diagram och när man ska använda dem – och inte använda dem.
Tre huvudtyper av dataanalys behövs för vardagliga affärsbeslut – jämförelse, övergång och sammansättning av data.
För att hamna rätt är det bra att börja med att fundera på några grundläggande frågor.
1. Vill du jämföra värden?
Syftet är att jämföra högsta, lägsta i data, bäst och sämst. Till exempel vilken produkt säljer mest i antal?
2. Vill du visa sammansättningen av något?
Syftet är att förstå hur ett datavärde bryts ner till sina beståndsdelar. Hur bryts trafiken till hemsidan ner på organisk, direkt, hänvisande och kampanjer?
3. Vill du förstå fördelningen av data?
Syftet är att förstå avvikelser, den normala tendensen och utbudet av information i värden. Vanligtvis rankas värdena i ordning från minsta till största och då kan de presenteras grafiskt.
4. Vill du analysera trender i datauppsättningen?
Syftet är att försöka förutsäga framtiden. Har trafiken till hemsidan ökat eller minskat det senaste kvartalet och i jämförelse med andra tidsperioder?
5. Vill du bättre förstå förhållandet mellan värdesatser?
Syftet är att visa hur en variabel positivt påverkar, har ingen effekt eller negativt påverkar en annan variabel.
Vill markera lite extra kring cirkeldiagram som sågas i infografiken. Detta då jag personligen gillar de, i alla fall tills nu. Cirkeldiagram är inte bra. De visar inte en konsekvent standard för att jämföra värdena till samt cirkeldiagram tillåter inte heller enkla jämförelser mellan delar av helheten.