25 jan Vilka är de vanligaste SEO misstagen för Online-butiker?
Lästid 2 min
Varje dag öppnar nya online-butiker och konkurrensen som redan är stenhård blir allt hårdare. Samtidigt sprutar det ut nytt innehåll varje sekund dygnet runt överallt. Då är det långt ifrån tillräckligt att ha den bästa produkten.
Detta är inget nytt eller att den transaktionsresa som online-butiker tillhandahåller borde uppfylla de högsta kraven. Det vet nog de flesta.
Samtidigt blir människor mer och mer kunniga på Internet och kan se skillnaden mellan bra och dåligt. Det betyder att de minsta detaljerna kan göra att kunder förloras.
Och just detaljerna är vad detta inlägg handlar om. Vilka tekniska och sökmotoroptimering misstag är vanligast förekommande för online-butiker? Vilka teknologiska, säkerhet, prestanda och innehållsrelaterade frågeställningar kämpar företag med?
Att företag kämpar kan SEMRush en av marknadsledarna inom SEO verktyg berätta om. Detta genom en undersökning där SEMRush använde sitt verktyg för SEO revision till att analysera 1 300 online-affärer runt om i världen. Syftet var att ta reda på vilka som är de största problemen.
Undersökningen gick igenom 80 relativt vanliga SEO misstag. På-sidan och tekniska SEO problem, problem med HTTPS implementering, hreflangs (berättar för Google vilket språk du använder på en viss sida, så sökmotorn kan servera den sidan för användare som söker på det språket), genomsökningsbarhet, hemsidans arkitektur och mer.
Resultatet visade att problemen handlade om genomsökningsbarhet, 29% av online-butikerna hade trasiga kanoniska URL:er. Länkning, 53% hade trasiga externa länkar. Innehåll, 83% hade duplicerade bitar. Ochsäkerhet, 72% av HTTPS sidor hade länkar till HTTP sidor.
Infografiken nedan beskriver den kompletta listan över tekniska och SEO problem på online-butiker. Infografiken hjälper dig att få en känsla för din online-butiks hälsa och nya sätt att förbättra verksamheten.
Med det sagt omfattar SEO mycket mer där olika saker är mer eller mindre grundläggande. Till exempel:
Snabb och användarvänlig online-butik oavsett plattform
Jag ägnade några minuter (det behövdes inte mer) och hittade snabbt några online-butiker som är allt annat än användarvänliga på en mobiltelefon.
Sökord, sökfraser och relevant innehåll kring de
Tro att SEO är ”one-fix” och sedan är det klart
Inte ha med SEO som en löpande självklarhet
Glömma bort att löpande mäta resultatet
Hur tycker Google man ska göra? I videon beskriver Maile Ohye från Google hur man skapar en holistisk SEO-strategi som inkluderar alla företagets online-kanaler (hemsida, blogg, sociala medier).