Vilken Distributionskanal Är Bäst För Ditt Innehåll? [Infografik]
2774
post-template-default,single,single-post,postid-2774,single-format-standard,bridge-core-3.3.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,transparent_content,qode-smooth-scroll-enabled,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.8.3,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-8.0,vc_responsive

Vilken Distributionskanal Är Bäst För Ditt Innehåll? [Infografik]

Lästid 2 min

Hur distribuerar du förtjänad, ägd och betald media? Kolla den här infografiken som ger snabba svar!

Också snabba svar på frågan vad som är skillnaden och hur de kompletterar varandra? Hur kan de bidra var för sig? Och Vilken typ är “bättre” än de andra?

Tack vare Column Five får vi några snabba, enkla att greppa svar till de flesta av frågorna. Column Fives Infografik nedan ger visuella definitioner på förtjänad, ägd och betald media. Och data som hjälper dig att bestämma hur du ska marknadsföra nästa innehåll du producerar.

Generellt gör kanalerna för förtjänad, ägd och betald media att innehållet kan marknadsföras på en för varje kanal unikt sätt. Vidare att kanalerna troligen kommer att prestera olika för hemsidor utifrån bransch eller publik.

Nu kan du skrolla vidare ner till infografiken eller läsa vidare om vad förtjänad media är och vad som skiljer den typen mot ägd och betald. Också hur effektiv förtjänad media är!

Vad Är Förtjänad Media?

Kommer du ihåg när alla lärde sig om de senaste trenderna, nya produkter och evenemang genom magasin, tidningar och TV. Det var via dessa som varumärken fick förtjänad media. Men sedan digital marknadsföring och sociala media dök upp, har förtjänad media utvecklats. Idag är det inte bara PR utan både till exempel marknad och kundsupport har en del i ansvaret.

Förtjänad media är publicitet som du inte betalt för som ägs och skapats av tredje part. Förtjänad media är nu det där tweetet från en kund om ”världens bästa lunch någonsin” om en restaurang som fått flera retweets och favoriter. Eller ett dåligt omdöme på Trip Advisor. Och såklart fortfarande magasin och tidningar.

Förtjänad media är inte publicitet du betalar för eller äger. Till exempel att betala en journalist för en redaktionell artikel. Det är betald media. Eller det där blogginlägget du skriver om den senaste produktlanseringen. Det är ägd media. Viktigt att du som marknadsförare tänker på det! En enkel tumregel är att förtjänad media inte kontrolleras av något varumärke.

Enligt InPowered och Nielsen letar 85 % av konsumenter regelbundet eller tillfälligtvis efter trovärdigt expertinnehåll när de ska köpa något.

Hur Kan Jag Få Förtjänad Media?

Även om förtjänad media kan ge intrycket att vara utanför din kontroll är det inte riktigt sant. Det finns några verktyg för att påverka konversationerna om varumärket. Här är tre sätt!

  1. Skapa innehåll som är värt att dela.

Att få människor att dela ditt innehåll med andra är väldigt effektivt. Det finns till och med en vetenskap omkring vad som gör innehåll delbart. Och såklart glöm inte att göra det enkelt att dela innehåll genom att placera sociala delningsknappar där det passar.

  1. Investera i tid att umgås med marknaden på sociala media.

Sociala media gör att du och dina kunder och potentiella kunder inte är främlingar. Det är en av de häftigare sakerna med sociala media. Men för att ha en påverkan och få de att prata om ditt varumärke måste du investera i tid och energi.

Ett sätt är att ha ett verktyg för sociala media bevakning. Där kan du filtrera ut konversationer du anser är viktiga att följa. Hoppa in i konversationen om du har något att tillföra. Det viktiga är att visa att ditt varumärke bryr sig. Om de och deras erfarenheter. Det brukar ge positiva känslor värda att dela.

  1. Se till att kunderna är verkligt nöjda.

Det här är ju inget nytt. Nytt är att nöje (eller missnöje) sprider sig snabbt i digitala media. Om du kan producera häftigt innehåll, samverka med människor och glädja kunderna. Ja då kommer de att sprida ordet!

 

141017_C5-distribution-channel-breakdown