Bloggar Ditt Företag Proffsigt? För Ni Har Väl En Blogg?
3016
post-template-default,single,single-post,postid-3016,single-format-standard,bridge-core-3.3.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,transparent_content,qode-smooth-scroll-enabled,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.8.3,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-8.0,vc_responsive

Hur Proffsigt Bloggar Ditt Företag? För Ni Har Väl En Blogg?

Lästid 6 min

Du vet säkert redan att en blogg med informativt innehåll, nyheter och insikter gynnar verksamheten på många sätt. Att inte ha en företagsblogg på hemsidan är idag inget alternativ. Men den måste skötas professionellt!

Och det finns officiell statistik som ger mer än tillräckliga skäl till att hantera bloggen professionellt. Jag kan själv visa på exempel som bevisar att det fungerar när det gäller att generera trafik till hemsidan. Till exempel nedan två bilder som visar trafikutvecklingen för en hemsidas blogg och maxahemsidan som är en blogg. Ett blogginlägg i veckan har publicerats i snitt för hemsidan, ibland oftare ibland mer sällan. Maxahemsidan publicerar ett inlägg i veckan. Resultatet år över år är en ökning med 268 % för hemsidans blogg och med 983 % för maxahemsidan! Viktigt att komma ihåg att det tar en tid från det att bloggandet startar till att resultatet kommer.

max sta

Annan statistik visar att marknadsförare inom B2B som använder bloggar får 67 % fler leads än de som inte bloggar. Idag vet vi också att chansen till en positiv ROI för hemsidan ökar och att bloggande ger större möjligheter till en relation med besökaren. En tydlig trend som du säkert känner till är att vi alla mer och mer tar reda på allt som går online innan vi tar en personlig kontakt med ett företag eller organisation. Till exempel när det gäller att välja skola till ungarna. Först undersöka via internet sedan kontakta de som verkar bra. Och när du kontaktar skolan vet du redan en hel del om skolan. En blogg hjälper till att bli hittad och ger den information som gör att kanske ditt företag blir kontaktat istället för konkurrenten.

Och bloggande har ”bara” en investeringskostnad! Din tid! Om du jämför med en betald kampanj tar den också tid, innebär en kostnad och är tidsbegränsad. Bloggen arbetar 24×7. Har du inte tid att administrera bloggen vilket är en stor sannolikhet ska du fundera på att ta hjälp utifrån. Hellre det än att strunta i bloggen.

Slutligen genererar bloggen fler inkommande länkar som positivt påverkar hemsidans ranking hos till exempel Google.

Så hur utvecklar du din företagsblogg till en maskin som genererar leads och bygger tänkt ledarskap? Jo, genom att organisera och vara konsekvent.

En av de största utmaningarna är faktiskt inte skrivandet. Mer saker som att kläcka idéer kring ämnen, fokusera på rätt läsare och optimera inlägg med rätt nyckelord och uppmaningar till handling. Sen att det ser snyggt ut med bilder, videos, och så vidare. Är visuellt tilltalande.

Svaret är att implementera en redaktionell kalender!

Kolla den här mallen (och bilden nedan) som visat sig vara väldigt gångbar. Mallen är skapad i Google Spreadsheet och är väldigt enkel att följa. Klockren faktiskt! Mallen ser till att du är organiserad, har kontroll på användningen av nyckelord och balansen mellan olika ämnen och format. Även när inläggen publiceras och när inlägg skall levereras av den som producerar inlägg(et).

Redkal

Dela den här med de som kommer att bidra till bloggen. Mottagaren behöver ha ett Google konto och Google Docs. Med Google Drive blir det ännu smidigare.

Den Redaktionella Kalenderns Uppbyggnad

Författare och Leveransdatum

Författare

Det är viktigt att det finns en samstämmighet när det gäller leveransdatum. Sätt alltid leveransdatum ett antal dagar innan planerat publiceringsdatum. Jag skulle sätta en vecka så du får mer luft ifall den som författar inlägget skulle behöva ha mer tid att färdigställa inlägget. Du får också tid att gå igenom artikeln och bolla eventuella förändringar med författaren. På så sätt får författaren en möjlighet att bli bättre över tid och så småningom själv göra den slutliga redigeringen och prepareringen.

Och som du kanske vet finns det finns många som kan bidra till bloggen. Medarbetare, kunder, samarbetspartners och andra intressenter. Och förutom att det är ett jättebra sätt att fylla den redaktionella kalendern, förstärks spridning och räckvidd på sociala medier då fler gillar och delar så fort inlägget publicerats.

Dock bör du inte dela din interna kalender med externa bidragsgivare. Antingen så mejlar de i punktform eller fyller i ett formulär där de skriver Format, Rubrik, Beskrivning, Vinkling på innehållet samt Leveransdatum.

Rubriker Och Detaljer Kring Innehållet

Som du säkert vet kan en engagerande rubrik göra eller förstöra ett blogginlägg. För vem kommer att läsa ett inlägg utan en bra krok. Så försök att i mesta möjliga mån följa vad som karaktäriserar en bra bloggrubrik: Genomförbar, Kort, Tydlig, Definitiv, Fängslande och Sökordmedveten. Här hittar du bra tips på bloggrubriker från HubSpot.

Att skapa en känsla av brådskande (ex “7 myter om bloggande du direkt kan slänga ut genom fönstret”) eller att vara kontroversiell (ex “Är PR dött”) är också bra sätt att skapa uppmärksamhet.

Allmänt kan det vara svårt för en person som inte är van att blogga att hitta en bra vinkling på inlägget. Därför har jag lagt in en rullist i kalendern med olika alternativ (2 bilden nedan). En vinkling kan vara Hur-du-gör en sak eller en Intervju och så vidare. Poängen är att guida författaren och samtidigt skapa variation på innehållet.

Sedan kommer beskrivning av vad inlägget handlar om. Och det bör vara på max 160 tecken för att passa sökmotorer (3 bilden nedan).

123 bild

Innehållsdelen är blogginläggets viktigaste del. Du ska ju lösa kundens och potentiella prospekts problem, förtjäna deras förtroende och bli branschledaren genom bevis.

En av alla fördelar med en redaktionell kalender är att du får kontroll på rubrik och beskrivning. Det är viktigt att rubrik och beskrivning stämmer överens för rubriken får inte leva sitt eget liv.

På sociala medier är det som du vet bara en del av innehållet som syns eller rubriken framförallt. Så det är värt att tänka tanken hur rubriken ter sig om endast den presenteras i till exempel ett Facebook inlägg eller på Twitter via någon som delar. Finns inte samstämmighet mellan rubrik och innehållet i artikeln kommer du att tappa förtroende hos läsare och kanske tappa de för alltid på bloggen.

Nyckelord Och Målgrupp

Nyckelord

Skriv ner Nyckelord som företaget försöker få hög ranking på de i den redaktionella kalendern.

Konsekvent användning av samma nyckelord är ett av sätten Google rankar hemsidor. Därför är det viktigt att strategin för nyckelord bakas in i bloggen och kan spåras i kalendern.

Och det hjälper dig att vara fokuserad på de ämnen som du vill bli hittad för. Något som också hjälper dig att tillgodose målgruppen. För du vill ju att de som läser din blogg i slutändan skall köpa dina produkter och tjänster. Om du inte kan identifiera en specifik målgrupp för ett specifikt inlägg är det inte värt att lägga tid på en blogg. Men om du har det problemet suger nog hela hemsidan!. Här finns en mall som hjälper dig att identifiera köparens person! Se nedan exempel.

HR Emma

Det verkar vettigast att använda sökord och målgrupp parallellt. Sätt på dig målgruppens skor och tänk på vad för sökord han eller hon kanske använder för att hitta dig. Använd de sökorden som en startpunkt för att hitta idéer kring ämnen. Sedan när du är igång analyserar du resultatet via till exempel Google Analytics. Ett exempel är de övergripande bilderna jag visar i början av detta inlägg.

Erbjudande/CTA

I slutet av dagen vill du generera leads från bloggen. Eller hur? Därför ska eller bör varje inlägg du publicerar inkludera ett erbjudande eller CTA (Call-To-Action).

CTA

CTA:n leder läsaren till en landningssida där besökare måste fylla i någon form av formulär för att få tillgång till erbjudandet. Ovan exempel går längre då det uppmanar besökaren att ta direkt kontakt.

I ett formulär fångar du kontaktinformation som hjälper dig att odla dessa (leads) successivt. Och så småningom kanske de blir kunder. Här blir det väldigt tydligt att bloggen har en aspekt som innebär att generera fler leads.

Och, vilket är en vinna eller försvinna angelägenhet! Du måste anpassa erbjudandet beroende på var i inköpsprocessen besökaren befinner sig. Det är stor skillnad om en besökare precis blivit medveten om sitt behov, letar information (utbildar sig) eller har börjat utvärdera alternativ. Till exempel ber du inte om ordern om besökaren letar efter information. Det säger sig självt.

Mappa-behov-mot-köp-1024x669

För mig är det en självklarhet med redaktionell kalender. ”Basic” så att säga! Utan det kommer en företagsblogg aldrig att lyfta. Och om du inte hinner med att producera inlägg, ta hjälp utifrån av någon som snabbt förstår verksamheten och kan hjälpa till att administrera bloggen, skriva inlägg, mm. Kort sagt driva bloggen. Mallen i detta inlägg är enkel att anpassa så den täcker en månad eller ett år. Och att dela. Men först måste du ladda ner den :-).

Hör av dig